Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Høyre i bystyret i Oslo. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Høyre foreslår sykkelvei på søyler i Oslo

Kongsveien fra Gamlebyen og oppover Ekebergåsen i Oslo må restaureres for å gi plass til syklister og gående. Byrådet foreslår en 400 meter lang tunnel, men Høyre ønsker seg en ny, opphevet sykkelvei parallelt med dagens vei.

Det skriver Aftenposten i en artikkel på sine nettsider.

– Vi ønsker at man skal se på muligheten for å bygge en egen sykkelvei i skråningen parallelt med dagens vei. Den må bygges delvis på søyler og som bro, som henger utover skrenten. Men dels kan den også følge terrenget, sier Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Høyre i bystyret.

Partiet foreslår også at sykkelveien skal ta en sving ned mot Middelalderparken i stedet for å gå gjennom Gamlebyen. Der skal den kobles på halvdelen av Sørenga bro som står igjen – som kommunen ikke vet helt hva som skal skje med – og deretter ned på gang- og sykkelveien inn mot Bjørvika.

Det foreløpige prisanslaget for ombygging av Kongsveien, med tunnel som foreslått av byrådet, er 409 millioner kroner totalt.

Om man dropper tunnelen helt, vurderer kommunen at de likevel må bruke mellom 200 og 300 millioner kroner på å oppgradere veien og trikketraseen. Uten noen oppgradering står veien enkelte steder i fare for å skli ut, og den nye generasjonen trikker vil ikke kunne kjøre der, skriver Aftenposten.

Høyre tror deres forslag innebærer mindre risiko for budsjettoverskridelser og at det totalt sett kan bli rimeligere.

– Jeg synes dette høres ut som et desperat forslag, som er vanskelig å ta seriøst. Høyre styrte byen i 18 år uten å gjøre noe med den livsfarlige trafikksituasjonen i Kongsveien, og de lot den forfalle så mye at veien står i fare for å rase ut, svarer samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Høyres forslag.