- Leverandørene må sørge for gode og strukturerte produktdata i NOBB, mener Maxbos Kristoffer Førde Aarskog.

Maxbo dropper produkter uten digitale produktdata

– Legg inn produktdata med kvalitet i NOBB når du først legger det inn. Da vil det forplante seg i hele næringskjeden. De som jobber med å berike produktdata gjør en viktig jobb for hva som skjer med produktet videre.

Det sier Kristoffer Førde Aarskog, forretningsutvikler i Løvenskiold handel og har Maxbo sine mer enn 60 byggevarehus i porteføljen.

Fra 1.1.2019 begynner Maxbo arbeidet med å avpublisere produkter uten basis produktegenskaper i Norsk Byggevarebase (NOBB).

–Start med det elementære
– Blir det lagt inn god kvalitet på produktdata fra leverandørenes side vil denne kvaliteten forplante seg videre i hele verdikjeden, uten at det kreves omfattende berikelse på veien, sier Aarskog.

Han forteller at Maxbo  historisk sett har jobbet mye med å berike produktdata fra leverandørene, men dette er en jobb som leverandørene er best skikket til å gjøre selv.

– Fra nyttår vil vi kun prioritere produkter med basis produktdata på plass. Vi ønsker at leverandørene beriker sine varer med produktegenskaper. Da sikrer leverandørene selv at deres produkter blir presentert på riktig måte når de blir brukt av for eksempel nettbutikker. Våre, og andres, digitale systemer er avhengig av dette for å kunne levere gode søk og filter. De varene som ikke har produktegenskaper har ingen livsrett i moderne og digitale løsninger, sier han.

– Sørg for strukturerte data
Samme anbefaling med å prioritere grunndata, gir han andre.

– Gå stegene. Ikke hopp på en fancy og ny tjeneste før du har det grunnleggende i orden. Vær best på det elementære. Maxbo er prisgitt dataene vi får når vi putter det ut i systemene våre. Det er avgjørende at det er strukturerte data som kjeden kan bruke. Strukturerte data gir oss så mye bedre kvalitet på søk, filter og kategori i nettkanalene våre. Det betyr også mye for søkemotoroptimalisering (SEO). Søkemotorene elsker jo strukturerte data og trenger dette for å forstå mer om en vare. Dersom dataen er strukturerte, så skjønner de forskjellen på for eksempel tykkelse, lengde og bredde. Dersom dette bare blir lagt inn i en beskrivelsestekst så skjønner søkemotorene ingenting. Et annet tips er å unngå å bruke forkortelser. Det er viktig å kalle en spade for en spade, utdyper Aarskog.

BIM er avhengig av produktdata
Det er ikke bare søkemotorene som trenger strukturerte data.

– Gode produktdata er også avgjørende for BIM (Building Information Model) som kommer til å bli en svært viktig del av byggnæringen i fremtiden. Innen den tid må alle leverandørene i NOBB ha kontroll på produktegenskaper for å kunne ta del i dette, tror Aarskog.

Kundene forventer mye
Kundene har store forventninger til dagens nettløsninger. Aarskog mener disse forventningene blir formet av de opplevelsene kunden har hos aktører som Google, Amazon og Zalando.

– Vi jobber i dag med å bedre filtrering og fasetter i våre nettkanaler slik at kundene lettere finner frem til riktig vare. Jo flere produkter vi putter inn i vår katalog, jo viktigere blir det at du kan navigere deg frem til riktig produkt. Vi skal utvide nettsortimentet vårt kraftig. Det kommer til å bli enda flere produkt og enda vanskeligere å finne fram i denne jungelen, sier han.

– Vi er avhengige av at leverandører legger inn produktegenskaper, at NOBB tilrettelegger systemene sine slik at dette er mulig og at vi som handelsbedrifter evner å ta imot dette på riktig måte, sier Kristoffer Førde Aarskog.