Ill. Team Veidekke/LPO Arkitekter

Grepene som kuttet byggekostnaden med 15-20 prosent i Obos-prosjekt

Innovasjonsprosjektet på Ulven bidro ifølge Obos og Team Veidekke DA til å kutte byggekostnaden med mellom 15 og 20 prosent i Obos-prosjekt. Slik gjorde de det.

Mandag kom nyheten om at Team Veidekke DA hadde fått i oppdrag av Ulven Bolig AS (OBOS) å bygge de 342 første leilighetene på Ulven i Oslo, samt en stor barnehage og næringsarealer.

Kontrakten er verdt nær 620 millioner kroner eksklusiv moms.

Hadde det ikke vært for innovasjonskonkurrasen Obos-topp Daniel K. Siraj varslet under Byggedagene for noen år siden, kunne prislappen vært betydelig høyere.

Sammen i felles selskap

På Ulven har Obos fått ned byggekostnadene og boligprisene ved hjelp av innvoasjonskonkurransen.

Team Veidekke DA består av Veidekke Entreprenør AS, Bravida/ORAS, LPO Arkitekter, Erichsen & Horgen, Dr techn. Olav Olsen, Landskaperiet og Stema Rådgivning som har gått sammen i et selskap med delt ansvar.

Målet med prosjektet på Ulven var å få ned kostnaden med mellom 15-20 prosent.

– Det har de klart, sier Daniel K. Siraj til Dagens Næringsliv mandag.

Om to år skal de 342 leilighetene være ferdigstilt i området.

– Her får også enslige sykepleiere råd til å kjøpe leiligheter. I siste trinn vil toroms leiligheter på mellom 40 og 45 kvadratmeter gå for mellom 2,4 og 2,5 millioner kroner. Nesten alle 100 toroms leiligheter er solgt, sier Daniel K. Siraj til avisen.

Grepene som har gitt resultater

Team Veidekke og Obos har trukket fram disse grepene i Dagens Næringsliv som hovedårsakene til at man har klart å kutte kostnadene så kraftig:

  • Alle etasjene i byggene er like.
  • Det er to like typer bad, ett stort og ett lite.
  • Det er én grunntype av kjøkken.
  • Det går en sjakt gjennom hele bygget.
  • Det er fem forskjellige varianter av leiligheter som går gjennom hele prosjektet.
  • Det er tenkt på kostnadene før bygget ble tegnet.
  • Man har fått ned timeverkene ved hjelp av standardisering.

– Den fremste gevinsten vi fikk var utfordringen. Vi svelget tungt den første dagen, så rettvendte vi laget på hvordan vi skulle få det til. Når alle i et team har en andel, bidrar det til en sterk motivasjon, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke til Dagens Næringsliv.