VDC-leder Torkil Håheim Kind (til høyre) mottok pris på vegne av kolleger.

Norconsult vant europeisk pris for digital innovasjon

For sitt innovative arbeid med tegningsløse prosjekter og spillteknologi, har Norconsult blitt tildelt den digitale innovasjonsprisen GeoBIM Leadership Awards.

Prisutdelingen fant sted under GeoBIM-konferansen i Amsterdam 1. november.

GeoBIM Leadership Award deles ut til et selskap som særlig har utmerket seg og bidratt til fremskritt innen byggebransjen i Europa.

– Norconsult var et av første selskapene som gjennomførte en helt tegningsløs design- og byggeprosess innen vannkraftsektoren, der heldigitale modeller erstattet tradisjonelle tegninger i alle prosjektfaser. De siste årene har denne innovative måten å jobbe på blitt tatt i bruk også innen andre sektorer, noe som har bidratt til å utfordre og endre bransjen. Da Norconsult i 2015 jobbet på jernbanetunnelprosjektet Ulriken i Bergen, benyttet de fullintegrerte BIM-modeller og spillteknologi til å lage en simulator som lot togførere «kjøre» gjennom tunnelen i en VR-modell før bygging. På den måten kunne de prosjekterende ingeniørene optimalisere plasseringen av signalanlegget før bygging. Spillteknologien er senere tatt i bruk på flere av Norconsults banebrytende prosjekter, slik som jernbanetunnelen mellom i Arna og Fløien, og Kristiansand Havn. Å ta i bruk VR og spillteknologi i samferdsel- og infrastrukturprosjekter er banebrytende, og definitivt verdt en anerkjennelse, sier Anamika Das, Vice President – Outreach and Business Development i Geospatial Media and Communications, som står bak prisutdelingen.

Torkil Håheim Kind, VDC-leder i Norconsult, tok imot prisen på vegne av kollegaer i Norconsult.

– Jeg er utrolig stolt over Norconsults dyktige fagmiljø som tenker utenfor boksen, først som den fremste leverandøren av store komplekse byggeprosjekter som kjøres tegningsfritt. Deretter med bruk av bruk dataspillteknologi og VR i prosjekter, sier Kind.

GeoBIM Europe er en konferanse for geodata og BIM, som har blitt arrangert siden 2014. Bak konferansen står Geospatial Media and Communications, som jobber for å fremme og tilrettelegge for vekst i geodata innen viktige økonomiske sektorer.