Sturla Lang

Innlegg: Har byggebransjen glemt halvparten av fremtiden?

Finnes det en bedre følelse av yrkesstolthet enn når du overleverer et nytt hus til forventningsfulle eiere? Trolig ikke. Det er jo akkurat derfor du ble tømrer. Fordi du liker å bygge. Utføre godt håndverk som varer i generasjoner. Og takket være gode verktøy, smarte arbeidsmetoder og dyktige kollegaer, kan du fortsette i mange år til. Eller kan du? 

Sturla Lang

Markedssjef
Contxt AS

Det har i byggebransjen, som i de fleste andre bransjer, vært fokus på digitalisering. Men til forskjell fra mange andre bransjer, har fokuset primært vært på verktøy og teknologi som kan effektivisere drift og prosjektgjennomføring. Her er det blitt gjort mye bra.

Det har derimot vært mindre fokus på det som skjer rundt bransjen, og det bør endre seg. For endringene, som ubønnhørlig kommer, vil få store konsekvenser for de som ikke følger med i timen.

Alt som går opp, kommer ned igjen
Som du sikkert har erfart selv, så er byggebransjen konjunkturutsatt. I de siste årene har det vært rimelig gode tider for mange, men det er naivt å tro at det fortsetter slik i evig tid.
Når renten går opp, kan konsekvensen bli færre investeringer i store prosjekter. Vi ser også tegn til at boligprisene er i ferd med å flate ut. Dette kan påvirke nybygg på sikt, og føre til økt konkurranse om oppdragene. Når konjunkturen snur, er det viktig å ha flere strenger å spille på. Da er det ikke nok å stole på deltagelse i større entrepriser og referanser fra tidligere kunder.
Et annet viktig poeng er kundenes digitale vaner. De er i endring, og påvirker hvordan folk kommer i kontakt med leverandører.

Et paradigmeskifte kommer - Skal du være med?
At kundene dine har fått nye digitale vaner, er du sikkert kjent med. Du har sannsynligvis fått nye vaner selv. Du har kanskje en smarttelefon, og flere apper som du bruker daglig. Både privat og i jobbsammenheng.
Det du kanskje ikke har tenkt like mye på, er hvem som former den digitale hverdagen din, og hvordan kundene dine ønsker at bedriften din skal fremstå digitalt.
Noen få aktører er i ferd med å få digitalt verdensherredømme. Aktørene jeg sikter til er Google, Facebook og Amazon. For å sette noen tall bak påstanden. Det foretas over 5 milliarder søk i Google hver dag. Du kan se det selv her. Google alene står for over 80% av all søketrafikk på Internett. Det er en stor markedsandel.
Facebook har rundt 2.3 milliarder daglige brukere. I snitt bruker de rundt 20 minutter på plattformen hver dag. Hvert minutt skriver Facebook-brukerne 500 000 kommentarer, 293 000 statusoppdateringer og laster opp 136 000 bilder.
I 2017 omsatte Amazon for over 1400 milliarder kroner. Veksten fra året før var på formidable 340 milliarder kroner, en økning på over 30 %. Og hvor får Amazon sine besøkende fra? 31% kommer fra søkemotorer som Google, mens 49% går direkte inn på nettsiden. Resten av de besøkende (20%) finner dem gjennom sosiale medier, nyhetsbrev og andre kanaler.
På grunn av dominansen til Google og de andre teknologiselskapene, er vi andre nødt til å tilpasse oss deres løsninger. Disse selskapene er de som sender besøkende videre til din bedrifts nettside, og derfor må du tilpasse deg deres “regler”.

Roboter, stemmesøk og tilpasning til morgendagen
For å komplisere det ytterligere, så er blant annet stemmesøk i ferd med å innta markedet. Det er allerede tilgjengelig for deg i mobilen, i PC-en, i høyttalere, og gjennom ulik smarthus-teknologi. Så i tillegg til vanlige søk, ser vi nå en gradvis overgang til at du får tilgang til informasjon hvor du enn er, bare ved å snakke.
Hva betyr dette i praksis? Det betyr at kunnskap og informasjon, i enda større grad, blir tilgjengelig for alle, hele tiden. Du trenger ikke engang å ha telefonen i hånden, eller sitte foran en datamaskin, for å få tak i informasjon. Den som søker for deg, på din kommando, er en algoritmestyrt robot.
Roboten er avhengig av at informasjon blir presentert på en måte den kan forstå. Bedrifter må altså ha nettsider som følger Googles retningslinjer. De som sitter på utdaterte nettsider, som sist ble oppgradert for flere år siden, får et problem. De blir usynlige overfor kundene.

Byggebransjen sakker akterut
Vi gjennomførte nylig en analyse av aktører i byggenæringen med årlig omsetning fra 10 til 100 millioner kroner. Vi så på hvordan nettsidene deres var tilpasset det å bli funnet i søk, og hvor flinke firmaene var til å kommunisere med kundene gjennom digitale kanaler.
Altfor mange har eldre, utdaterte nettsider. De inneholder lite informasjon, og nettsidene bærer preg av å være et pålagt onde, fremfor en viktig salgskanal som skaper forutsigbar omsetning.
Et eksempel er det nye kravet om sikkerhet på nettsider. Fra juli 2018 blir nettsider som ikke krypterer informasjon (SSL) nedprioritert i søkeresultatene. I tillegg vises det en advarsel om manglende sikkerhet søkefeltet. Dette for å sikre at folk ikke besøker nettsider som kan utsette dem for virus og skadelig programvare.
I vår undersøkelse ser vi at over 60% av aktørene mangler dette, selv om det er relativt enkelt å ordne. I tillegg er det, som en følge av de nye personvernreglene (GDPR), påbudt å opplyse om hvordan nettsiden behandler personopplysninger. Det er heller unntaket enn regelen at dette er på plass.
I Norge foretas det over 30 000 månedlige søk etter tjenester relatert til bygging, oppussing og utvidelse av hus, hytter og garasjer. I mange andre bransjer ville det vært stor konkurranse om å motta denne trafikken. Men i byggenæringen er konkurransen om søketrafikken fortsatt svært lav.

Det er håp for de som henger med
I en bransje hvor digitaliseringen hovedsakelig har handlet om det som skjer etter at kunden er signert, er det store muligheter. I vår undersøkelse har vi tatt for oss i underkant av 1000 bedrifter. Vi mener det er viktig at aktørene tar inn over seg at det finnes flere aspekter ved digitalisering, og at de som evner å se hele bildet, er de som blir fremtidens vinnere. Dette gjelder spesielt i SMB-segmentet, som vi har sett på.
Som Arve Brekke påpeker i lederen 12.9.18, så har flesteparten av selskapene i bygg og anlegg kun noen få ansatte, og jobber lokalt. Disse må vi også ha med oss inn i den digitale fremtiden.