Snorklippen skjedde på nye Langvassåga bru på Røssvoll. Foto: Statens vegvesenSamferdselsminister Jon Georg Dale. Foto: Statens vegvesenRegionvegsjef Torbjørn Naimak holdt tale under åpningsmarkeringen. Foto: Statens vegevsenMange møtte opp for å få med seg åpningen av nye E6. Foto: Statens vegvesenLangvassåga bru og Reinforsheia tunnel. Foto: Statens vegvesen

To nye E6-parseller åpnet for trafikk på Helgeland

Nå slipper trafikantene endelig unna kjempesvingen på Røssvoll.

To nye vegstrekninger i prosjektet E6 Helgeland nord, Fallheia–Sandheia og Illhullia-Tjæraskaret, ble overlatt til trafikantene torsdag 27. september. Parsellene har en samlet lengde på 15,4 kilometer.

- Vi åpnet de første 11 kilometerne i fjor, og senere i år ligger vi an til å kunne åpne ytterligere 15 kilometer. Så nå begynner det virkelig å monne. Jeg vil takke BetonmastHæhre for vel utført arbeid og Rana kommune for et svært godt samarbeid så langt, sa regionvegsjef Torbjørn Naimak fra talerstolen.

Ferdigstillelse neste høst
Åpningsmarkeringen skjedde i parsell to ved Røssvoll. Her finner du den 640 meter lange Reinforsheia tunnel og en ny bru over Langvassåga. Dette er to viktige tiltak på parsellen, som gjør at E6-trafikantene slipper unna den velkjente 90-graderssvingen ved den gamle brua.

Per nå er altså fire av i alt ti parseller i prosjektet E6 Helgeland nord åpnet for trafikk. De tre neste åpnes etter planen i løpet av høsten, og i oktober til neste år skal hele prosjektet være ferdig, melder vegvesen.no.

Om E6 Helgeland
Helgeland nord er ett av tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland. Den omfatter bygging og utbedring av i alt 143 kilometer europaveg mellom Nord-Trøndelag grense og Saltfjellet.

E6 Helgeland har en totalkostnad på over 6,5 milliarder kroner (2017).