– Vi støtter Statens vegvesens fremstilling av problemstillingen og er enig i hovedkonklusjonene deres, sier Jon Sandnes.

BNL svært skeptisk til overføring av Statens vegvesens oppgaver

– Det vil gi dyrere drift og mindre veivedlikehold for pengene i tillegg vil det bidra til å ødelegge fagmiljøene som er bygget opp over mange år, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL i en kommentar.

BNL er like skeptisk som Veidekke og Skanska og Veidirektoratet i den foreslåtte overføring av fylkesvegadministrasjonen fra Statens vegvesen til fylkeskommunene i sitt høringssvar før sommeren.

– Vi støtter Statens vegvesens fremstilling av problemstillingen og er enig i hovedkonklusjonene deres. Det er helt åpenbart at reformen kan utløse store omstillingskostnader og risiko for langsiktige negative virkninger med økte kostnader og redusert effektivitet, sier Jon Sandnes videre.

BNL er også bekymret for at overføring av fylkesvegadministrasjonen fra Statens vegvesen til fylkeskommunene betyr å bryte opp et velfungerende samarbeid som vil medføre en del uheldige konsekvenser.

– Statens vegvesen har over flere år opparbeidet seg kompetanse og et fagmiljø som er godt rustet til å håndtere dagens ansvarsmodell. Opprettelsen av nye ressursenheter vil tappe Statens vegvesen for kompetanse samtidig som det er ressurskrevende å bygge opp nye fagmiljøer i de nye regionsenhetene. Små enheter vil heller ikke trekke til seg de beste ressursene og risiko for høy turnover er stor, sier Sandnes.

Han peker på at bransjen ser en risiko ved at regioninndelingen kan resultere i flere små og ulike vedlikeholdskontrakter som medfører at aktørene som har bygd kompetanse over tid ikke finner det attraktivt å delta i konkurransen og drift og vedlikeholdskontraktene.

– Det kan gjøre bransjen mindre attraktiv, noe som går utover både rekruttering av fagarbeidere og inntak av lærlinger, sier Sandnes.

BNL mener at fragmenteringen av vegadministrasjonen gjør og at stordriftsfordelene kan bli borte, både administrativt og operativt.

– I sum vil en oppsplitting gi dyrere drift og mindre vegvedlikehold for pengene. BNL mener derfor at dagens ordning med felles vegadministrasjon bør videreføres, avslutter Sandnes.