Fra prosjektet Entréen i Lørenskog. Ill. Diakrit

JM åpner opp for forkjøpsrett gjennom VIP-medlemskap

Boligutbyggeren JM har nå åpnet opp for et konsept med VIP-medlemskap som skal gi medlemmene kjøpsfordeler når nye boligprosjekter legges ut.

- Dette er noe vi har jobbet med gjennom 5-6 år, og som vi er meget glade for nå å kunne lansere i det norske markedet. JM har hatt stor suksess med konseptet gjennom mange år i Sverige – og vi har store forhåpninger til VIP-satsingen også i Norge, sier direktør markedskommunikasjon Kjell Kvarekvål i JM til Byggeindustrien.

Å tegne et VIP-medlemskap vil gi medlemmene forkjøpsrett på boliger og tilgang på visning før andre.

- Som VIP-kunde tilbys du å legge inn et kjøpstilbud på en bolig før den legges ut for offentlig salg. Tildeling baseres på ansiennitet ut fra ditt registreringstidspunkt som VIP-medlem. Konseptet gir også mulighet til å kunne gjennomføre hele prosessen digitalt - fra visning til kjøp, legger Kvarekvål til.

Løsningen kan i stor rad sammenlignes med konseptet OBOS har hatt i en årrekke gjennom sitt OBOS-medlemskap. Her har medlemmene kunnet bruke ansiennitet til å kjøpe bolig i bruktmarkedet, i tillegg til forkjøpsrett på nye prosjekter.

- Hos oss vil løsningen gi fordeler for alle våre nye prosjekter som legges ut. Medlemmene vil bli holdt løpende oppdatert når nye prosjekter nærmer seg – og de vil få tilgang til leilighetsvelgere før de legges ut i markedet – og man kan dermed sikre seg favorittboligen før den kommer ut på det åpne markedet, legger Kvarekvål til.

Som VIP-kunde har du utvidet tilgang til egne områder på JMs nettsider- og du gis også mulighet til å komme med tilbakemeldinger og innspill til JM i prosessen, noe som kan være med på å påvirke den videre utviklingen av de ulike boligprosjektene som er på vei til å bli gjennomført.

De har satt kostnaden til medlemskapet til 100 kroner i året og løsningen er åpen for alle. JM har allerede merket stor interesse rundt konseptet – før man har gått ut og markedsført løsningen.

- Det er stor interesse rundt VIP-konseptet, så vi har stor tro på at dette vil slå an i markedet. I Sverige har vi hatt konseptet tilgjengelig i 20 år, med 40.000 medlemmer, sier Kvarekvål.

Kvarekvål forteller at nye byggetrinn ved prosjektet Entréen i Lørenskog og Damsgård Brygge i Bergen vil bli lagt ut for salg med VIP-løsningen tilgjengelig.