Representanter fra entreprenøren Metrostav/Bertelsen & Garpestad og byggherren Statens vegvesen er fornøyde med at Mjønestunnelen er ferdig sprengt ut. Foto: Statens vegvesen

Gjennomslag i Mjønestunnelen

Det er nå lys i den 770 meter lange Mjønestunnelen på fv. 714 Laksevegen i Trøndelag.

Arbeidet med å sprenge tunnelen begynte i april i år. Tirsdag kveld kom gjennomslaget.

- Tunneldrivingen har gått helt etter planen, uten uhell eller spesielle problemer. Ifølge framdriftsplanen til entreprenøren Metrostav/Bertelsen & Garpestad skulle driving av tunnelen være ferdig 17. september. Så det er akkurat i henhold til den, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen til vegvesen.no.

- En liten kuriositet er at i siste del av tunnelen har vi sprengt oss igjennom Thulitt, som er rødrosa med veldig sterk farge. Thulitt har uoffisielt blitt kåret til Norges nasjonalstein, sier Karlsen.

Mjønestunnelen blir en del av Åstfjordkryssinga, det største delprosjektet i utbygginga av fv. 714, også kalt Laksevegen. Tunnelinnslaget som vender mot Åstfjorden, ligger ganske høyt oppe i dalsida. Derfor er det ikke aktuelt å ta i bruk tunnelen før brua over Åstfjorden er ferdig, etter planen i 2020.

Tunnelutstyret som har vært brukt i Mjønestunnelen, blir nå flyttet til Slørdalstunnelen. Den skal bli 2.650 meter lang. Sprenginga av den tunnelen begynte rett før sommeren, og i forrige uke var den drevet 288 meter. Når utstyret er på plass om rundt to uker, blir det altså driving fra begge sider i Slørdalstunnelen.