Silvija Seres mener norske selskaper og norsk kompetanse kan bli ledene innen utvikling av digitale løsninger innen byggenæringen, og at dette kan bli en viktig eksportvare.

- Kan bli verdensledende innen digitale løsninger

Matematiker og teknologiinvestor Silvija Seres mener norske selskaper og norsk kompetanse kan bli ledene innen utvikling av digitale løsninger innen byggenæringen, og at dette kan bli en viktig eksportvare.

– Norge har lang erfaring med innovative løsninger innen olje og gass, aluminium, shipping og gjødsel - og det er ikke noe i veien for at dere kan gjøre det samme med ulike konsepter innen byggenæringen også, uttalte Seres på Skanskas Future Day onsdag.

Hun understreket derimot at man ikke er der i dag.

- Digitaliseringen kommer raskere enn vi tror og den kommer med mer kraft. Jeg hører at det er mange i byggenæringen som har gjort mye med digitale prosesser og at det finnes fremragende løsninger, men når jeg treffer bransjeaktører i arbeidet med å rehabilitere min private bolig – har jeg ikke merket noen digitale innslag i det hele tatt. Det er mulig dere er flinke innen næringseiendom – men ikke inn mot privatmarkedet. Det er for liten forutsigbarhet, og de som kan klarer å finne gode løsninger også innen denne delen av markedet vil kunne lykkes, påpeker hun.

Hun mener likevel at byggenæringen har gode muligheter til å ta en ledende digital rolle.

- Det er langt å gå, og bransjen må gå mer aggressivt fremover, og det er krever et lederskap som makter å se fremover, sier hun.

Seres peker på at man også må se på hvordan man kan bygge opp gode clustere av selskaper som sammen kan utvikle de digitale totalløsningene som kan være med å dra næringen videre fremover-som man blant annet fikk til rundt utbyggingen av olje- og gassnæringen i Norge.

- Dere i Norge har en fandenivoldskhet som gjør at dere får en holdning om at dere skal kunne løsne utfordringene når dere bestemmer dere for det, sier Seres.