Turistboomen gir muligheter

Turistene strømmer til Norge som aldri før - og dette vil gi byggenæringen mange muligheter.

Det internasjonale turistmarkedet har nå for alvor oppdaget Norge som en ferie- og opplevelsesdestinasjon. Og med den vinteren vi har lagt bak oss, samt en sommer med varmt og flott vær (som selvsagt også gir oss mange utfordringer), vil nok ikke trykket på de mest populære destinasjonene minke fremover. I sommer har sågar flere gått ut og pekt på at det enkelte steder rett og slett blir for mange besøkende på samme tid.

Når så mange nå har valgt seg Norge som besøkelsessted – og fornøyde kan vende tilbake til sine hjemland, vil dette i stor grad også virke selvforsterkende ved at venner og bekjente ønsker å prøve det samme. Vi i Norge er jo meget patriotiske over skjønnheten som ligger i Norges natur og vårt landskap – men stadig flere ser også verdien i naturopplevelsene som kan møte deg her, så mest sannsynlig vil trykket på Norge som feriedestinasjon øke kraftig i årene fremover.

Dette er en utvikling som vi ikke må frykte, men dyrke frem. Vi må også våge å tenke nytt og ikke lede alle innom de samme destinasjonene. Steder som Geiranger og Flåm kan ikke håndtere denne forventede veksten alene – vi må spre destinasjonene ut over større deler av landet. Det finnes en rekke perler mange steder rundt om i vårt langstrakte land – og dette må utnyttes bedre. En rekke byer, tettsteder og andre lokalsamfunn har muligheten til å bygge seg opp som destinasjoner – men da må man også tørre å investere. Loen i Sogn og Fjordane har tidligere vært et sted mange har ønsket å besøke – men med utbyggingen av Loen Skylift når besøkstallene nye høyder. Antall brukere av anlegget er allerede første året langt høyere enn selv de mest optimistiske estimatene – og dette kommer selvsagt lokalsamfunnet til gode – men ikke minst også investorene og initiativtakerne til utbyggingen. Dette igjen vil kunne føre til ytterligere utbygging av overnattingsmuligheter og andre tjenestetilbud i området.

Nå er det ikke alle steder som har naturgitte muligheter til akkurat slike utbygginger – men det gjelder å se på de mulighetene man har. Mange steder kan definitivt bygge seg ut som turistdestinasjoner – og her kommer selvsagt også byggenæringen inn for å kunne bidra både på idéstadiet og gjennom selve utbyggingen. På Finnskogen har lokale utviklere blant annet nå satset på spennende luksus-trehytter – som helt sikkert vil bli mye besøkt.

Nettopp utviklingen av reiselivet i Norge vil kunne gi enorme muligheter til den norske byggenæringen. I årene fremover vil det bli bygd ut en rekke overnattingssteder og øvrige nødvendige bygg og installasjoner – og dette vil gi mange byggeoppdrag. Vi snakker her om alt fra store hoteller, mindre bygg og anlegg samt hytter.

Dette omfatter også utbyggingen av Norge som vinternasjon – og da selvsagt i stor grad rundt de store vinterdestinasjonene. Her bygges det allerede ut i stor skala mange steder – men etterspørselen etter snøsikre vintersteder vil øke i det internasjonale markedet – så det vil bli bygd ut mange overnattingsmuligheter for dette i årene fremover.

Vi skal også huske på at stadig flere nordmenn også ser Norge som sitt første og viktigste ferieland – og nordmenn på reise i eget land vil også gi behov for en ytterlig utbygging av overnattingstilbud – og kravene er at dette skal holde en høy standard.

I årene fremover vil viktigheten av inntektene turistene legger igjen i Norge bli stadig viktige – og her er det viktig at byggenæringen kjenner sin besøkelsestid og at man kan ta en ledende rolle i å se til at muligheten som finnes utnyttes på en god måte.