Tom Andre Aas (f.v.), Nils Nordvik og Martin Anmarkrud Kiligitto er nå klare til å satse med den nye eiendomsmeglerkjeden Nordvik. Foto: CF-Wesenberg

Sterk digital satsing når Nordvik blir frittstående kjede

1. august er en dato ledelsen i nye Nordvik har sett frem til og jobbet hardt mot i flere måneder. Nå er de klare til å lansere den nye eiendomsmeglerkjeden - og sentralt i satsingen står nye digitale verktøy og en opptrapping av satsingen mot prosjektmarkedet.

Fra og med onsdag 1. august har Nordvik & Partners byttet navn til Nordvik, og har dermed gått ut av samarbeidet med Partners-kjeden, og har skiltet om sine 15 kontorer i Oslo, Akershus og Bodø med nytt navn og logo.

– Med 15 kontorer og rundt 150 medarbeidere satser vi fra i dag som en frittstående eiendomsmeglerkjede, og ambisjonene er klare – vi skal vokse og utvide, sier adm. dir. Martin Anmarkrud Kiligitto til Byggeindustrien.

Nysatsingen er bygd opp rundt en franchiseløsning der hvert enkelt kontor jobber selvstendig med egen lokale ledelse – med et aktivt kjedekontor som styrer fellesfunksjonene og holder i trådene.

Prosjektmarkedet
Tungt med i satsingen, blant annet som største eier, er også veteranen Nils Nordvik.

Han startet opp som megler i 1988 og med eget meglerkontor i 2002 – og har vært gjennom en enorm utvikling innen faget.

– Vi har fått på plass en meget dyktig konsernledelse. Nordvik & Partners har gjennom de senere årene vokst mye, men vi var nå klare for å satse nytt. Gjennom Nordvik og vår nye ledelse skal vi nå satse offensivt uten Partners - og er klare for en ambisiøs men likevel god og kontrollert vekst, der vi ønsker å knytte til oss dyktige medarbeidere gjennom nyetableringer flere steder i landet, sier Nils Nordvik.

En sentral del av satsingen kommer også innen prosjektmarkedet.

– Vi har tidligere også vært tungt inne i prosjektmarkedet, men vi ønsker å ta en enda større del av denne kaka. Vi har mange dyktige ansatte, markedsposisjonen og de riktige hjelpemidlene til å kunne tilby utbyggerne det lille ekstra, mener Kiligitto.

Han trekker blant annet frem nye digitale verktøyer som skal få utbyggerne til å forstå markedet enda bedre og som kan være med å belyse behovet som finnes rundt i landet.

– Vi har bygget opp avanserte informasjonssystemer som kan fortelle om dagens marked, men ikke minst hvordan behovet vil bli i løpet av de nærmeste par årene i de enkelte områdene – og dermed kunne rådgi utbyggerne rundt hvilke typer prosjekter det er fornuftig å realisere, utdyper Kiligitto.

– I en slik prosess er det selvsagt viktig at vi kommer inn tidlig for å kunne være med å påvirke og rådgi, forteller Nordvik – som skal arbeide som aktiv megler i selskapet.

– Det er her jeg har min styrke, sier Nordvik.

Sterk digital satsing
Nettopp nye digitale løsninger står sentral i den nye kjedens satsing både mot det generelle boligmarkedet og mot prosjektmarkedet.

– Nye tekniske løsninger skal gjøre boligsalget enklere og bedre for kundene. Våre 150 meglere vil fra i dag kunne gå ut i markedet og tilby en helt ny digitalisert salgsprosess og nye, digitale markedsføringsløsninger, som frigjør tid til å levere solid, faglig rådgivning fra befaring til overtakelse, utdyper Kiligitto.

Han peker på at eiendomsmegling møter konkurranse fra nye digitale plattformer hvor boligselgerne må gjøre jobben selv, og utsetter dem for risiko i én av deres livs viktigste handler.

– Vi skal ikke digitalisere god, faglig rådgivning, tillit og trygghet, men vi kan digitalisere prosesser som gjør forberedelser og gjennomføring av boligsalg enklere og bedre for både kundene og oss, legger Kiligitto til.

Lanserer egen app
– Vi satser også på nye digitale løsninger i markedsføringen av boliger på vegne av kundene, og for å komme i kontakt med potensielle kjøpere og selgere tidlig i prosessen. Denne måneden vil vi blant annet lansere en helt ny app som gjør det mulig å gå rundt i byen og få et raskt estimat på hva det vil koste å realisere boligdrømmen, sier kommunikasjons- og merkevaredirektør Tom André Aas.

Dette skal gjøres ved hjelp av avansert kartteknologi og prisstatistikk slik at alle enkelt skal kunne orientere seg i markedet.

– Vi tror at boligreisen blir bedre ved å ha mye informasjon enkelt tilgjengelig, tidlig i prosessen, og håper appen blir et nyttig verktøy for både kjøpere og selgere, sier Kiligitto.