Milliardavtaler i kø

Fredag 6. juli 2018 ble en av de mest innholdsrike i norsk anleggshistorie. Det ble tildelt avtaler om bygging av tre milliardprosjekter - med en samlet verdi på over ti milliarder kroner.

Utbyggingen av norsk infrastruktur er inne i en historisk tid. Aldri er det investert så mange kroner i så mange store utbygginger som det vi nå er vitne til. Det bygges ut vei og bane i et tempo vi aldri tidligere har opplevd - og vi ser at utbyggingsformene og måten kontrakten er satt opp på blir stadig større og mer kompliserte – der utførende ledd tar hånd om stadig større deler av oppgavene.

Fredag 6. juli vil bli stående som en av de mest innholdsrike noen sinne. Tre milliardutbygginger ble tildelt sine utførende grupperinger. Nye Veier offentliggjorde vinnerne av to gigantutbygginger – begge i form av totalentrepriser. De kunngjorde at de har valgt å ta med seg en konstellasjon ledet av AF Gruppen for å bygge ut E39 mellom Kristiansand vest og Mandal øst, med en samlet kostnadsramme på cirka 4,5 milliarder kroner. De kunngjorde også at det tar med seg en konstellasjon ledet av Acciona Construcción for bygging av E6 Ranheim–Værnes, til en verdi av cirka fire milliarder kroner. Dette var for øvrig den første tildelingen fra Nye Veier til en utenlandsk entreprenør.

Samtidig ble det kunngjort at Bane NOR har valgt NCC til å bygge ut nytt dobbeltspor fra Venjar til Eidsvoll, i Intercity-prosjektet Venjar-Langset, en jobb til over 1,6 milliarder kroner. 

Disse tre kontraktene har en samlet verdi på godt over ti milliarder kroner, og vil dermed alene stå for enorme verdiskapninger - og ikke minst bedret infrastruktur for publikum, i løpet av de nærmeste årene.

Dette viser til fulle hvilket aktivitetsnivå vi nå ser i næringen - og ikke minst at størrelsen og kompleksiteten på jobbene øker. Enkelte har uttrykt frykt for at konkurransen ikke skal bli god nok for alle disse store oppdragene som nå kommer - men interessen for disse jobbene som nå har fått sine vinnere kunngjort har vært god. Flere tunge aktører har jobbet hardt for å sikre seg kontraktene - og flere store oppdrag kommer nå på løpende bånd. Mange av de samme aktørene er med i flere konkurranser - og disse har også uttalt at de står klare til å ta på seg flere oppgaver i tiden som kommer. De har over tid bygd opp sin kapasitet i vente på hva som nå skjer i markedet – og det er derfor også viktig at de statlige utbyggerne følger sine planer om å holde oppe den høye aktiviteten.

Både Statens vegvesen, Bane NOR og Nye Veier kommer i løpet av relativt kort tid til å slippe flere store jobber ut i markedet - slik at tempoet innen infrastrukturutbyggingen vil holde en høy fart i lang tid fremover. I dette bildet er det selvsagt viktig at utbyggerne også har en klar strategi på hvordan de vil utlyse disse jobbene og i hvilken form. Med så mange oppdrag på gang – må de treffe markedet. Vi har den senere tiden sett eksempler på at dette ikke alltid har fungert – noe man selvsagt må lære av.