Store parkeringsarealer utendørs og fire store parkeringshus har stått ferdig siden 2012 på det som skal bli den nye hovedflyplassen for Berlin og Brandenburg, men hittil har det ikke skjedd annet enn at man må kantklippe og holde ugrass i fugene unna. Nå skal områdene leies ut til Volkswagen. 

Oppstart på Berlins nye hovedflyplass

Endelig ser det ut til at det blir virksomhet på den nye hovedflyplassen for Berlin-Brandenburg. Riktignok dreier det seg ikke om flytrafikk, men om parkeringsplasser. Volkswagen vil nå leie deler av flyplassen som parkeringsplass for nyproduserte biler som venter på den nye WLPT-avgasstesten.

 Det har ikke manglet på sarkastiske overskrifter og hånlige kommentarer i tyske medier etter at den tyske avisen «Handelsblatt» onsdag meldte at utbyggingsselskapet som står for byggingen av den skandaleombruste hovedflyplassen for Berlin og Brandenburg vil leie ut store deler av flyplassen som parkeringsplasser til Volkswagen. Flyplassen som opprinnelig skulle vært åpnet første gang i juni 2012 har hatt 6 senere åpningsdatoer. For tiden er den offisielle åpningsdatoen satttil oktober 2020.

«Ein Skandal jagt den anderen», sier tyskerne når en skandale oppstår som følge av en annen. Årsaken til at Volkswagen trenger parkeringsplasser er den nye avgasstesten WLTP (World Harmonized Light Vehicles Test Procedure ) som er vedtatt å gjelde for samtlige EU-land fra 1. september. I motsetning til andre tyske bilfabrikanter, har Volkswagen flere modeller som ikke er forberedt på den nye avgass-standarden og derfor må gjennom en egen avgasstest.

Dette henger delvis sammen med at VWs forskning- og utviklingsavdeling har vært permanent overbelastet de siste to årene etter at dieseljukset ble oppdaget. De har derfor ikke maktet å forberede nye modeller på den kommende EU-forskriften. I tillegg kommer at det tyske Biltilsynet (KBA – Kraftfahrt-Bundesamt) også har store kapasitetsproblemer og har ikke greid å gjøre unna testene hurtig nok. Totalt frykter man derfor at opptil 200.000 til 250.000 nyproduserte biler kan bli stående uker og måneder i «kø» før de slipper gjennom testen. Først i løpet av høsten eller kommende vinter regner man med å være á jour.

Volkswagen har vært på utkikk flere steder i Tyskland etter ledige arealer, der de kan parkere sine nye biler inntil de kan bli testet. I tillegg til et eget testområde i Ehra-Lessien utenfor folkevognbyen Wolfsburg, har konsernet altså kastet sine øyne på hovedflyplassen i Berlin/Brandenburg. Ingen vet når flyplassen blir ferdig, men den har meget store parkeringsarealer utendørs og fire store parkeringshus. Det ene parkeringshuset (P-Haus 3) med i alt 2.000 plasser blir fra 1. juli tatt i bruk for den gamle flyplassen Schönefeld som ligger bare minutter unna. For fem euro dagen er shuttle-buss til Schönefeld inkludert.