Hommelvik ungdomsskole

Elever og lærere ved Hommelvik ungdomsskole hadde i 14 måneder orkesterplass til byggingen av sin nye skole og arbeidsplass. Det var nemlig full drift og undervisning i gammelskolen helt fram til innflyttingen på nabotomta. Nå har de i noen uker hatt orkesterplass til rivingen av den gamle skolen.

Fakta

Sted: Hommelvik

Prosjekttype: Ungdomsskole/bibliotek

Byggherre: Malvik kommune

Prosjekt-kostnadsramme: 229 millioner kroner (inkl. mva.)

Kontraktssum: 166 millioner kroner (inkl. mva.)

Areal: 6268 m2 BTA

Byggherreombud: Prosjektutvikling Midt-Norge

Arkitekt og Landskapsarkitekt: tegn_3

Totalentreprenør: Backe Trondheim

Byggestart: Oktober 2016

Ferdigstilt: Desember 2017 (skole) / august 2018 (utomhusarbeider)

Rådgivere: RIB, RIG, RIBr, RIByFy, RIAku, RIVA, RIveg, RIMiljø og ITB-koordinator: Sweco l RIV: Oras l RIE: Fjeldseth

Underentreprenører og leverandører: Rørlegger og ventilasjon: Oras l Elektro: Fjeldseth l Riving, grunn- og utomhusarbeider: Arne Hernes l Mur, puss og flis: Thor Aune l Branntetting: SEAC l Taktekking: Protan Entreprenør l Heis: Lift-Tech l Trapper/rekkverk: Øysand Stål l Blikkenslager: Mesterblikk l Hulldekker: Spenncon l Maler: Talseth & Husby l Lås/beslag: Abra beslag l Takelementer: Lett-Tak Systemer l Vinduer: Nordan l Glass/aluminium: Daaland l Stikking/oppmåling: Skanska Survey l Fast innredning: ST Skoleinventar l Adgangskontroll: Bravida

Da Byggeindustrien var på «befaring» siste uke i mai, var rivingen av gammelskolen i tegl og betong fra 1960-tallet, godt i gang. Rivingen inngår i totalentreprisen på 166 millioner kroner. Vi ble vist rundt i den nye skolen av prosjektleder Elena Peregudova fra byggherren Malvik kommune, og adm. direktør Terje Broli i entreprenørfirmaet Backe Trondheim. Begge synlig tilfredse med resultatet, og samstemte i vurderingen av samarbeidet.

– I Backe Trondheim er vi glade for dette prosjektet, og strakk oss litt ekstra. Det var viktig for oss, og et fint prosjekt å ha på cv’en vår, sier adm. direktør Terje Broli.

– Mange hos oss har erfaring fra bygging av skoler, og gjennom dette prosjektet er skolekompetansen vår ytterligere styrket, sier han. Backe har også tidligere bygget barnehage i Hommelvik, og har bare godt å si om samarbeidet med en profesjonell byggherre.

– Fra kommunens side har vi hele tiden hatt følelsen av å være i samme båt som entreprenøren - ikke to parter på hver sin side av bordet. En sann drøm for en byggherre, og det er ikke alltid tilfelle, sier prosjektleder Elena Peregudova. Den nye skolen har en samlet kostnadsramme på 229 millioner kroner, som ikke blir overskredet.

Både Peregudova og Broli roser samarbeidet med det tverrfaglige arkitektkontoret tegn_3 som har tegnet skolen og prosjektert uteområdene som nå er under ferdigstillelse. Peregudova understreker også samarbeidet med brukerne (lærerne) som har vært sterkt deltakende og involvert i planleggingen av skolen.

400 elever

Den nye Hommelvik ungdomsskole er dimensjonert for 400 elever, og har et areal på 6.268 kvadratmeter. Skolen er bygget i to etasjer, uten kjeller, men med loft hvor tekniske rom (varme/
ventilasjon) er plassert. Bærekonstruksjonen er i stål og prefabrikkert betong.

Skolen ligger i et etablert bolig/villa-område med delvis verneverdig trehusbebyggelse. For å gli best mulig inn i omgivelsene, er skolebygget brutt opp i flere mindre enheter med saltak.

Alle utvendige vegger er kledd med panel av jernvitrol-behandlet malmfuru. Utvendig tak er dekket med ubehandlet malmfuru. Når opparbeidingen av uteområdene omkring skolen er ferdig om noen uker, vil mange garantert se nyskolen som en oppgradering av området. i skoleprosjektet inngår også oppgradering av nærliggende gater med fortau og med nytt VA-anlegg.

– Byggeteknisk har skolen ikke bydd på problemer. Hovedutfordringen for oss har vært å bygge kloss inntil en skole i full drift, og i et etablert boligområde, sier Terje Broli. Det har krevd spesielle hensyn og logistikk, men har gått veldig bra. Noe forurenset grunn krevde sanering av omkring 1.000 tonn masse. En utfordring var det også at den opprinnelige stålentreprenøren gikk konkurs. Det førte til en måneds forsinkelse, uten at skal ha fått negative konsekvenser for skolen.

Hommelvik ungdomsskole er bygget i fire fløyer, fordelt på to hovedfløyer på hver side av et stort og lyst sentralrom, kalt skolens hjerte. Det er skolens aula/foajé, formet som et amfi med sitteplass til cirka 300 personer.

Fra hovedinngangen ledes man rett inn i sentralrommet som også har utgang mot syd til et stort U-formet ute- og aktivitetsområde. Det er skjermet mot vær og vind av fløyene på hver side, og solrikt de dagene det er sol.

Fra sentralrommets første etasje er det lett forbindelse til bibliotek, administrasjon, skolens spesialrom for husstell, musikk, dans, håndverk, data også videre, samt en avdeling for elever med spesielle opplæringsbehov. Med alle offentlige og utadrettede funksjoner i 1. etasje, åpnes det for flerbruk av noen av disse arealene etter skoletid. Fra hovedinngangen er det også adkomst til Hommelvik bibliotek som dermed har fått vesentlig bedre lokaler og forhold enn den tidligere kjellertilværelsen i gamle Hommelvik rådhus.

I andre etasje ligger alle vanlige klasse- og undervisningsrom, en rekke møterom, samt lærernes arbeidsrom med tre åpne landskap med individuelle, faste plasser. Andreetasjen er tilgjengelig med heis, trapper og via amfiet.

Fellesareal, sentralrom og noen korridorer, har slipt betonggulv. På sløyd- og håndverksrommene er det lagt industriparkett, og dans/musikkrommet har fått spesiell «dansevennlig» parkett. Ellers er det vinylgulv. Toalettene har flis på vegg, og vinyl på gulv.

Oppvarmingen av skolen er basert på bergvarme fra sju energibrønner boret helt ned til 300 meter. Anlegget gir vannbåren gulvvarme i de slipte betonggulvene i fellesarealer og enkelte korridorer, og radiatorvarme i klasse- og møterom. Anlegget kan også brukes til kjøling etter «frikjølings»-prinsippet, det vil si at overskuddsvarme pumpes tilbake i brønnene. Intelligent styring, i form av CO2-følere og temperaturmålere i alle rom, aktiverer og dimensjonerer ventilasjon og varme, og minimaliserer energibruken. Tetthetskontroller viser at skolen holder ønsket passivhusstandard med god margin.

Tilfredse brukere

Skolen har fått det beste og mest moderne av undervisningsutstyr. Alle grupperom, klasserom og møterom er utstyrt med 75-toms interaktive skjermer. Informasjonsskjermer i felles arealer erstatter vanlige oppslagstavler og brukes til kommunikasjon internt i skolen. Musikkrommet er utstyrt med avansert miksebord med tilhørende data og programvare.

Så er da også brukerne tilfreds med resultatet.

– De ansatte mener skolen i sin helhet fungerer veldig godt, selv om vi i ettertid ser noen detaljer som burde vært annerledes for enda mer funksjonell bruk av bygget, sier rektor Kristel Buan Linset.

– Det visuelle inntrykket av skolen er fantastisk, både utenfra og inne i bygget, sier hun. Interiør, fargevalg, møblering og stil har falt i smak. Lærerne setter pris på et fleksibelt skolebygg med mye bedre plass til undervisning, og at utstyr som de interaktive tavlene fungerer meget bra. Støydempingen er god både i klasserom og fellesareal som for eksempel amfiet. Lærerne er også tilfredse med egne arbeidsplasser, et flott personalrom og god tilgang til grupperom.

– I og med at utearealet fortsatt ikke er ferdig, har elevene vært mye inne så langt. Vi ser frem til det som sikkert blir en flott skolegård. På minussiden noteres blant annet sårbare gipsvegger, og de ansatte hadde gjerne sett muligheter for håndvask på personal- og arbeidsrom og klasserommene kunne vært noe større, påpeker rektor Kristel Buan Linset.

– Skolen kan ved første blikk se veldig kompleks ut, men ser man nøyere etter, er det logikk i utformingen, sier arkitekt Aroa Alvarez Reina i arkitektfirma tegn_3 til Byggeindustrien.

– Vi har jobbet med Hommelvik ungdomsskole fra programmering til detaljprosjektering. Prosjektets mål har vært å skape en arealeffektiv passivhus skole med gode dagslysforhold, kontakt med omgivelsene og korte interne forbindelseslinjer vertikalt og horisontalt. I tillegg var det et sterkt formgivende premiss at skolen skulle tilpasses den verneverdige småhusbebyggelsen med trehuskarakter i nærområdet. Det har vi blant annet ivaretatt gjennom utformingen av taket, som virkelig gir skolen karakter, sier Reina.

– Vi hadde en utfordrende byggherre som var veldig krevende i forhold til prosjektskvaliteten. Derfor vi strebet etter å levere vårt beste prosjekt, og vi har vært veldig opptatt av detaljene. Byggherre var også en veldig god samtalepartner og et nyttig bindeledd mellom brukerne og oss. Detaljfasene med entreprenør og tekniske fag var veldig lærerike. Entreprenør var absolutt løsningsorientert og hjalp oss å finne gode løsninger på utfordringene prosjektet bød på, sier Aroa Alvarez Reina.


Flere prosjekter