Virke: Et svakt tertial for byggevarehandelen

En solid vekst i proffomsetningen til tross, den samlede veksten i byggevaremarkedet var lavere enn forventet i årets fire første måneder, viser nye tall fra Virke Byggevarehandel.

Proffsegmentet isolert er opp solide 4.7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, men i kombinasjon med et svakt tertial for privatsegmentet, som hadde en nedgang på 3.3 prosent, endte den samlede veksten i byggevarehandelen på 1.9 prosent.

- Sett i sammenheng med de svake veksttallene i siste tertial 2017 har byggevaremarkedet nå over tid levert svakere veksttall enn vi har hatt for vane å se, sier direktør for Virke Byggevare Aslaug Koksvik i en melding.

Hun påpeker at det nok en gang er privatkundene som svikter.

- Proffmarkedet viser en jevn vekst men privatkundene legger igjen færre byggevarekroner enn tidligere. Trelast og tyngre byggevarer kjøpes i hovedsak gjennom byggevarekjedene men innen varekategorier som forbruksmateriell og verktøy møter byggevarekjedene stadig tøffere konkurranse, legger Koksvik til..

Byggevaremarkedet har, gjennom flere år med gode veksttall, også opplevd en vekst i antallet utsalgsteder. Mens det totale antallet butikker i norsk varehandel har hatt en jevn nedgang de seneste årene, har antallet byggevarehus økt med over 3 prosent gjennom de siste fem årene.

- Markeder som oppfattes som lukrative vil selvsagt alltid være utsatt for overetablering. Slik vi ser det er nok byggevaremarkedet nå nær et metningspunkt for hvor mange aktører og butikker markedet evner å bære, avslutter Virke-direktøren.