Truls Børresen blir ny salgs- og markedssjef i Leca. Foto: Leca

Børresen ny salgs- og markedsdirektør i Leca

– Når klimaet blir villere og våtere, blir produktene våre viktigere, sier Lecas ferske salgs- og markedsdirektør Truls Børresen.

- En av de mest kjente merkevarene i norsk byggebransje, og et av de mest spennende produktene, sier Børresen i en pressemelding.

Senest var han sjef for Norgestaxi, og nå skal han vise hvordan Leca-produktene kan bidra til å berge klimaet. Samtidig som de fortsatt skal  brukes på de samme områdene som tidligere.

- Blokkmarkedet er fortsatt viktig for oss. Det er det største markedet vi har, og vi har de siste årene tatt frem en helt ny produktserie med blokker. De er lettere, enklere å bruke, og raskere å sette opp. Vi har omtanke for mureren, legger han til.

Vannhåndtering

Potensialet for veier, jernbaner og flyplasser er enormt, mener Leca.

- Det handler om å bevisstgjøre utbyggerne og dem som stiller krav for å få dem til å forstå hvordan dette kan løses bedre med Leca enn med tradisjonelle fyllmasser, sier han.

Kulene brukes blant annet der det trengs lettere masser og frostsikring. De er bedre på vanskelige steder der lastebiler ikke kommer til: De er så lette at de kan blåses på plass i stedet for å tippes.

Produktene til vannhåndtering lages også på Rælingen, men selges over hele verden. Der brukes de til å rense både drikkevann og kloakk.
- Rent lokalt renser serien vår, Filtralite, både Oslofjorden og Oslos største drikkevannsrenseanlegg Oset, forteller Børresen.

Hittil har Leca satset mest på de store renseanleggene, men Filtralite er også inne i små industrianlegg og til å rense luft både hos danske svineprodusenter og britiske soppdyrkere.

- Vannhåndtering er et veldig aktuelt område å satse på. I og med at vi bygger tettere, blir det få steder vannet kan gjøre av seg, sier Børresen. De siste årenes klimaendringer medfører hyppigere og kraftigere nedbør og flere oversvømmelser både på overflaten og i kjellere. Lokal regnvannshåndtering er derfor blitt svært viktig.

- Leca både drenerer og holder igjen vannet. Klimaet blir villere og våtere, sier han.

Tidligere Blåkläder-sjef

Tidligere har Truls Børresen skaffet byggenæringen arbeidsklær, biler og folk – som norgessjef for Blåkläder da merket ble lansert i Norge, som markedssjef og regionsjef for Harald A. Møller og som leder for bygg og anlegg i Adecco.

Hos Leca har han blitt med på laget etter at eieren Saint-Gobain, en av verdens ledende byggevareleverandører, har bestemt seg for å satse for fullt på selskapet. Leca er skilt ut som eget selskap igjen, og den norske virksomheten er en del av Leca International med 12 Leca-selskaper i Europa.

- Vi har kanskje ikke vært så tydelig fremme de siste årene, men etter at vi ble skilt ut som en egen organisasjon, har det handlet om å rendyrke hva Leca er. Kundene kommer til å merke at vi er en dedikert salgsorganisasjon som utelukkende jobber med Leca og har veldig stor teknisk kompetanse, sier Børresen.