Høy innovasjonstakt i byggenæringen

Det er enkelte som prøver å hevde det motsatte, men innovasjonstakten i byggenæringen er nå sterkt økende. Vi ser stadig oftere at nye og smarte løsninger tas i bruk rundt om i verdikjeden. Dette omfatter blant annet aspekter ved digitaliseringen av bransjen – men det skjer også mye spennende innen utvikling av både arbeidsmetoder og nytt utstyr.

Alt dette er med på å bringe byggenæringen videre fremover. I en stadig mer konkurransepreget næring – der man opplever press både fra lokale konkurrenter og utenlandske interessenter, er det nødvendig hele tiden å utvikle seg. Dette er også noe samfunnet rundt oss både krever og fortjener. Byggenæringen er sannsynligvis landets største bruker av offentlige innkjøp – hvert år handler staten, fylkeskommunene og kommunene inn varer og tjenester for veldig mange milliarder kroner fra byggenæringen. Da må byggenæringen kunne levere et godt produkt – men det må også leveres til en riktig pris og til en tid kunden forventer. Konkurransen er tøff, og de som skal kunne ta på seg disse jobbene, og samtidig levere et produkt etter de riktige kriteriene og samtidig tjene penger på jobben – må jobbe smartere enn konkurrentene.

Det ser vi at en rekke av landets rådgivere og entreprenører nå gjør. En stadig mer strømlinjeformet produksjon presser seg på. Dermed vil de som er flinkest til å ta bruk stadig nye løsninger og utvikle ny kompetanse – og som samtidig bidrar til å skaffe seg de beste hodene i bransjen, vil vinne frem. Klarer man å innlemme digitaliseringen og nye produkter og konsepter som en del av grunnlaget i produksjonen – vil effekten kunne være stor. Dette kommer ikke av seg selv – men må bygge seg opp over noe tid.

Næringens aktører er ikke de flinkeste til å vise frem sitt innovasjonsarbeid – og dermed er det også mye som faller utenfor radaren til både næringen selv – men ikke minst for omgivelsene rundt oss. Det betyr ikke at innovasjonstakten ikke er høy og økende. Mye av det som skjer, utvikles etappevis – og vil dermed ikke vise så godt igjen. Men nå er tiden inne for å vise dette frem i enda større grad.

Vi ser at stadig flere velger å sette av både tid og penger på utviklingsarbeid. I Byggeindustrien har vi skrevet om flere ulike løsninger og konsepter som alt i dag gir gevinster – men også som i tiden fremover vil kunne ha mye å si for de aktuelle aktørene. Vi kommer til å se mange spennende utviklingsprosjekter i tiden fremover. Noen vil kunne endre næringens metoder og måter å arbeide på, mens andre aldri vil slå gjennom. Poenget er at vi aldri har sett en slik innovasjonskraft i næringen som vi nå er vitne til. Det må byggenæringens aktører omfavne – for dette er ikke en utvikling som kun vi gavne noen utvalgte få – dette vil bringe hele næringen fremover.