Veiplanlegger Anders Høie (til venstre) i ÅF og Magnus Hedly,  Quantum-ekspert i Trimble. Foto: Trimble

ÅF først ute i Norden med Quantum-planlegging av vei

Som første selskap i Norden har ÅF brukt Trimbles unike linjeplanleggingssystem Quantm til å finne optimal veilinje for et veiprosjekt.

Det skriver Trimble i en pressemelding denne uken.

Med 100 automatisk genererte og rangerte linjealternativer å velge mellom, reduseres, ifølge pressemeldingen, planleggingstiden og byggekostnadene, samtidig som miljø, kulturarv, fauna, urbane begrensninger og mer tas hensyn til.

ÅF fikk en demonstrasjon av Trimbles veglinjeverktøy Quantm i november 2017, og bestemte å prøve ut verktøyet på Väg 77 i Sverige. ÅF vant oppdraget med å planlegge og prosjektere en strekning for Trafikverket, der korridoren var definert på forhånd. Hele veien, som skal gå gjennom et variert terreng med mange restriksjoner, er en 28 kilometer lang tverrforbindelse gjennom Uppsala Län og Stockholms Län, mellom E4 og E18.

Optimaliserte

Ettersom ÅF i Sverige ikke hadde relevante ressurser selv på dette tidspunktet, ble det besluttet å benytte norske ÅF-ressurser for å finne beste veilinje for den første milen av strekningen.

– Den gitte korridoren er 10 kilometer lang og cirka 800 meter bred, forteller veiplanlegger Anders Høie i ÅF.

– I dette delprosjektet fikk vi beregnet og rangert hundre alternative veivalg ved hjelp av Quantm. Søkeresultatet som kommer opp er et digitalt kart som viser alle linjealternativene, samt en tabell som viser alle veilinjer, rangert med tanke på pris og byggekostnad. Alle kostnadselementer er rangert og begrunnet i tabellform, både i reelle kostnader og prosentvis. Det billigste alternativet i V77-prosjektet kom på 88,9 millioner kroner i byggekostnader, og det dyreste mange hundre millioner. Det er vanskelig å se hva som utgjør disse forskjellene bare ved å se på linjeføringene i kartet, men sammen med tallenes tale blir det veldig tydelig, sier Høie i pressemeldingen.

Lett import

Etter to omganger med optimalisering forteller veiplanleggeren at han kom frem til en optimal veilinje.

– Men ikke nok med det. Når man har funnet den optimale veilinjen, kan man enkelt importere denne inn i Novapoint Veg og Quadri for detaljprosjektering av veimodellen. Samvirket mellom Quantm og Novapoint er veldig godt. Når veilinjen er lagt inn, går det raskt å bygge en veimodell med denne som referanselinje, sier Høie.