Slik blir Nye Jordal Amfi. Illustrasjon: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF/Hille Melbye ArkitekterHallen i Nye Jordal Amfi. Illustrasjon: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF/Hille Melbye Arkitekter

Nye Jordal Amfi blir 141 millioner dyrere - NCC:  Gjennomfører et helt annet prosjekt enn det vi ga pris på

Byrådet vil i revidert budsjett foreslå å øke kostnadsrammen for Nye Jordal Amfi med kr 141 millioner kroner. NCC sier de nå gjennomfører et helt annet prosjekt enn det de ga pris på.

Det skriver Kultur- og idrettsbygg Oslo KF (KID) i en pressemelding onsdag.

Den økte rammen skal, ifølge meldingen, dekke kostnader knyttet til ytterligere utfordringer med vanskelige grunnforhold. I tillegg legger byrådet inn ekstra midler for å bedre kvaliteten på det visuelle utstyret. Det er fremdeles byrådets mål at hallen skal ferdigstilles til sesongstart 2019, skriver KID.

I forbindelse med fremgravingen av den siste delen av kulverten våren 2018 har det blitt avdekket større utfordringer i grunnen enn forutsatt, heter det i pressemeldingen. I tillegg har entreprenør støtt på større mengder alunskifer som må håndteres.

– Nye Jordal Amfi er et viktig anlegg for byen og ikke minst idretten. For å sikre at arbeidet med hallen kan videreføres uten opphold og fullføres på en god måte, foreslår byrådet å øke kostnadsrammen til Nye Jordal Amfi. Vi legger også inn ekstra midler for å styrke kvaliteten på det visuelle utstyret, sier ansvarlig byråd Kjetil Lund.

Han legger til at byrådet har lyttet til råd fra Kultur- og idrettsbygg og VIF i saken.

– Dette vil gjøre publikumsopplevelsene enda bedre når den nye hallen står klar, sier byråden.

Ekstraarbeid i grunnen

– Grunnforholdene på Jordal er krevende, og det har medført betydelige ekstraarbeid for å finne frem til trygge og gode løsninger, uttaler KID-direktør Eli Grimsby i pressemeldingen.

– Vi er imidlertid godt fornøyde med at byråden nå går inn for å øke kostnadsrammen for å sikre at arbeidet kan videreføres uten opphold og på en god måte, sier hun.

På Jordal er søndre deler av hallen i ferd med å reise seg parallelt med at det fremdeles arbeides med å ferdigstille grunn- og betongarbeider i den nordre og østre delen av tomten. Byrådet har fortsatt som mål at hallen skal ferdigstilles til sesongstart 2019. Dette er en vurdering som deles av KID, skriver foretaket.

Uenige om ferdigstillelse

Det er imidlertid uenighet mellom KID og totalentreprenør NCC om ferdigstillelse av hallen. NCC, som er ansvarlig for arbeidene, har varslet at ferdigstillelsen av hallen kan bli ytterligere forsinket.

– Byrådet er opptatt av at hallen nå ferdigstilles innenfor ny kostnadsramme, og vårt mål er at hallen skal stå klar til sesongstart 2019, sier byråd Kjetil Lund.

– Vi er kjent med at det er en uenighet mellom KID og entreprenøren om dette. Vi håper selvsagt at NCC er seg sitt ansvar bevisst og vil strekke seg for å sikre at Vålerenga og andre kan ta i bruk hallen som planlagt.

– KID er av den oppfatning at hallen bør kunne ferdigstilles med den ekstra tid som er gitt, men vi finner det likevel riktig å varsle brukere, innbyggere og andre interessenter om NCCs vurdering, sier direktør Eli Grimsby.

- Sterkt beklagelig
- Vi synes det er sterkt beklagelig at prosjektet Nye Jordal Amfi har havnet i denne situasjonen, sier viseadministrerende direktør for NCC Civil Engineering Norge, Rune Halvorsen.

Han peker på at det det er flere elementer som gir tidskonsekvenser for ferdigstillelsen.

- Den største er at kulvert Hovinbekken viste seg å ligge så høyt at den gikk gjennom den prosjekterte stadion. Det har videre vært store utfordringer knyttet til grunnforhold og fjellkvalitet, samt tre måneder forsinket rammetillatelse. Dette er noen av forholdene som ikke var avdekket i Oslo kommunes forprosjekt. Det innebærer at vi nå gjennomfører et helt annet prosjekt enn det vi ga pris på, og valg av effektiv byggeprosess kan ikke gjennomføres. Blant annet planla vi å bygge fra to sider samtidig. Vi har tidlig i prosjektet kommunisert tidskonsekvenser av dette til Oslo kommune. Når vi oppdaget at kulverten lå høyere enn antatt ga vi tilbud til Oslo kommune om å legge kulverten rundt bygget. Dette takket de nei til, og det er en beslutning som vi ser konsekvensen av nå. Nå må vi bygge kulverten inn i byggningskroppen, og det gir en rekke tidskonsekvenser. Vi tror ikke Oslo kommune har innsett denne faglige utfordringen. Vi er faglig trygge på at vår fremdriftsplan er riktig, legger Rune Halvorsen til.