Det blir ikke tradisjonell snorklipping når E18 Bommestad-Sky fullåpnes. I stedet skal samferdselsministeren ringe opp Vegtrafikksentralen som skrur på alle grønne piler for alle fire filer på strekningen. I tillegg skrus fartsgrensen opp fra 70 til 100. Arkivfoto.

Samferdselsministeren fullåpner milliardprosjekt - rakk ikke å invitere entreprenørene

Mandag kveld skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen foreta den fulle åpningen av E18 Bommestad-Sky. Men de som har bygd veien står ikke på gjestelista. – Tiden ble for knapp, sier Statens vegevesen, som lover stor markering senere for alle de involverte.

Fredag ettermiddag meldte Statens vegvesen at samferdselsministeren ville være til stede når fartsgrensen skrus opp og E18 Bommestad-Sky åpnes for fullt med fire felt.

På lista over gjestelista fant vi også vegdirektør Terje Moe Gustavsen og regionvegsjef Kjell Inge Davik fra Statens vegvesen delta, sammen med fylkesordfører i Vestfold, Rune Hogsnes og ordfører i Larvik, Rune Høiseth.

Men noen navn mangler.

Entreprenørene PNC Norge, Implenia Norge og Skanska, som har bygd tunneler, bru og vei, er ikke nevnt.

– Nei, vi er ikke invitert, men utover det har vi ikke en kommentar, sier kommunikasjonsdirektør i Skanska, Audun Lågøyr til Byggeindustrien.

Kommunikasjonsdirektør i Skanska, Audun Lågøyr. Foto: Madeleine Bergheim

PNC Norge bekrefter det samme.

Direktør for markedsutvikling i Norden, Bettina Gross i PNC Norge. Foto: Frode Aga

– Vi ikke invitert til åpningen, men vi er blitt informert om at det på et senere tidspunkt vil bli arrangert en fest for entreprenørene, sier direktør for markedsutvikling i Norden, Bettina Gross i PNC Norge.

I Implenia Norge er de ikke fornærmet over å ha blitt utelatt fra invitasjonslista.

Markeds- og anbudssjef i Implenia Norge, Audun Aaland. Foto: Implenia.no

– Det tar vi helt med ro. Vi har oppfattet at dette arrangementet kom i stand på kort varsel etter ønske fra samferdselsministeren selv, og at Vegvesenet av praktiske hensyn ikke fant det hensiktsmessig å invitere oss når tiden ble knapp. I stedet har de varslet en åpningsfest for oss på et senere tidspunkt, så det er helt greit for oss, sier markeds- og anbudssjef i Implenia Norge, Audun Aaland.

Knapp tid med hastevedtak

I Statens vegvesen bekrefter de at hastevedtaket fra Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet om å sette full trafikk på veien fra mandag kveld av, er årsaken til at kun Solvik-Olsen og et fåtall andre personer kaster glans over åpningen.

Meldingen til Vegvesenet om fullåpning kom fra Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet så sent som på torsdag i forrige uke.

Beslutningen ble tatt ettersom den gjenstående strekningen fikk nødvendig sikkerhetsgodkjenning på plass mandag.

Prosjektleder Gunn Brungot i Statens vegvesen. Foto: Knut Vedeld Hovde

– Entreprenørene og de andre involverte er ikke uteglemt, snarere tvert imot. Vi har valgt å gjøre det raskt og enkelt nå slik at de skal få en skikkelig markering senere. Med den korte fristen vi fikk, så ble det for lite tid til å gjennomføre det store arrangementet som vi har planlagt, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Gunn Brungot, til Byggeindustrien.

200 personer blir invitert

Statens vegvesen har en gjesteliste med 200 personer fra sine samarbeidspartnere liggende klar.

– Vi diskuterte dette mye frem og tilbake, men konkluderte med at det ikke var å forvente at alle de involverte fikk mobilisert sine folk til å stille på så kort varsel. Det kunne også blitt ugreit, mener Gunn Brungot som karakteriserer samarbeidet med entreprenørene i prosjektet som veldig godt.

– Det er mange hensyn som må tas i sånne saker, og her er det hensynet til trafikantene som har veid tyngst, sier hun. 

Utfartshelger uten kø

E18 Bommestad-Sky

Den nye E18-strekningen fra Bommestad til Sky i Larvik er cirka syv kilometer lang. Parsellen fullfører byggingen av firefelts motorveg gjennom Vestfold. Anleggsarbeidene startet opp sent på høsten 2013 og fullåpnes i mai.

Prosjektet E18 Bommestad–Sky inkluderer også bygging av nytt lokalvegsystem og kollektivknutepunkt ved Farriseidet, samt riving av de eksisterende E18-bruene. Prosjektet har en kostnadsramme på 4,5 mrd. kroner (2016).

E18 Bommestad-Sky Farrisbrua er bygd av arbeidsfellesskapet mellom PNC Norge og Implenia, Joint Venture Farris Bru ANS, i en kontrakt på 719 millioner kroner. Veg og tunneler på hver side av Farrisbrua er bygd av Skanska til en kontrakt på over 1,5 milliarder kroner.

(Kilde: vegvesen.no)

Ifølge Vegvesenet ble avgjørelsen om å fullåpne veien mandag tatt for å sikre trafikkflyten i forkant av de store utfartshelgene som kommer på rekke og rad i mai.

– Det blir veldig gledelig å slippe de køene som har oppstått på grunn av at vi kun har hatt to felt tilgjengelig. Når samferdselsministeren fullåpner veien, så er det en viktig milepæl for Vestfold som endelig har motorvei gjennom hele fylket, sier kommunikasjonsleder ved prosjektet, Knut Vedeld Hovde i Statens vegvesen.

4,5 milliarder

Det er ikke et hvilket-som-helst-prosjekt Ketil Solvik-Olsen skal åpne slusene for klokken 1930 i kveld. E18 Bommestad-Sky har en total kostnadsramme på 4,5 milliarder kroner.

Anleggsarbeidene startet opp sent på høsten 2013. Opprinnelig var planen at strekningen skulle fullåpnes i 2017.

Den nye E18-strekningen fra Bommestad til Sky i Larvik er cirka syv kilometer lang.