Administrerende direktør Gunn Helen Hagen i Norges Varemesse. Foto: Svanhild Blakstad

Norges Varemesse satser på byutvikling

Omsetningen til Norges Varemesse var i 2017 over 50 millioner høyere noen gang. Nå skal de satse på byutvikling.

– 2017 ble rett og slett et jubelår, sier varemessedirektør Gunn Hele Hagen til Romerikes Blad.

I tillegg til rekordomsetningen, hadde Norges Varemesse i fjor et overskudd på 53 millioner. Det er det beste siden 2011.

I alt hadde de 40 enkeltarrangement i Lillestrøm i fjor, og 384.000 besøkende.

– Antall utleiedager endte på 342, mot 210 i 2016, sier Hagen.

Norges Varemesse eier også Oslo Spektrum, hvor det ble satt omsetningsrekord i fjor med 112 millioner kroner.

Nå har Norges Varemesse ambisjoner også langt utover selve arrangementsvirksomheten.

De er blant «finalistene» som kjemper om å få bygge det nye universitetet til OsloMet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus).

Ifølge Romerikes Blad har de også byggeplaner for messeområdet med universitet, boliger og annen næringsvirksomhet.

– Det blir veldig rart om ikke vi skal koble oss på byutviklingen i Lillestrøm. Vi har flere besøkende hver uke enn det bor mennesker her, men det merkes jo nesten ikke i resten av byen. Vi mener vi kan være en virkelig katalysator for næringsveksten i Lillestrøm. Vi kan skape massive ringvirkninger for byen, mener Hagen.