Forskningsprosjektet, som har vært finansiert av BAE programmet i Prosjekt Norge, har testet et måleinstrument for å vurdere samhandlingskvalitet kalt Relasjonell koordinering. Verktøyet er utviklet ved Brandeis University i USA og måler kvaliteten på arbeidsrelasjoner i en gitt arbeidsprosess.
Undersøkelsene er gjort ved prosjektet E16 Bagn-Bjørgo i Valdres. I tillegg har forskningsprosjektet studert hva som skal til for at gode intensjoner som etableres i samhandlingsfasen tas med inn og opprettholdes i det praktiske arbeidet i prosjektet.
Onsdag 21. mars inviterer BI senter for byggenæringen til sluttseminarfor forskningsprosjektet. Det blir innlegg av Ragnhild Kvålshaugen og Anna Swärd ved BI Senter for byggenæringen, som har stått i spissen for forskningsprosjektet. Prosjektledelse fra Skanska og Statens vegvesen vil også være til stede for å dele sine erfaringer med måling av samhandlingskvalitet fra Bagn-Bjørgo prosjektet.
I en artikkel Byggeindustrien hentet fra Vegnett tidligere i år, kunne man lese at Ragnhild Kvålshaugen og Anna Swärd ved BI Senter for byggenæringen har undersøkt samarbeidsklimaet ved utbyggingsprosjektet i Valdres siden mars 2017. To masterstudenter har også vært med på pilotprosjektet i anleggsbransjen.
BI tok kontakt med Vegvesenet fordi de ønsket å prøve ut et nytt system for måling av samhandlingskvalitet. E16-prosjektet ble valgt fordi prosjektet var i tidlig fase og samarbeidet godt. Samtidig er det et relativt komplekst prosjekt med tunnel, bruer og veg i dag, hvor trafikken skal flyte som før.
BI-miljøet har gjennomført spørreundersøkelser og intervjuer med 40 ansatte hos byggherre, entreprenører og underentreprenører. Det har studert samhandlingskvalitet, tillit og kontroll.
I saken fra Vegnett roser Ragnhild Kvålshaugen E16-prosjektet som hun mener har jobbet eksemplarisk i samhandlingsfasen før byggestart. Hun legger vekt på at Skanska var godt forberedt og stilte med de folkene som faktisk skulle gjøre jobben sammen med ledelsen.
– Det var viktig at fagfolkene konkret diskuterte hvordan de skulle bygge tunnelen, bruene og veien. Slike faglige diskusjoner bør innføres i alle samhandlingsfaser, sier Kvålshaugen.
Det er særlig arbeidet med den 142 meter lange Bagn bru som er undersøkt i forskningsprosjektet. Framdriften i bruarbeidet stod i fare for å kjøre i grøfta grunnet svært mangelfulle planer. Sammen tok Skanska og Vegvesenet grep.
– Dette hadde ikke vært mulig uten to svært løsningsorienterte parter. Skanska kunne godt ha satt foten ned og utsatt brubyggingen, sier Kvålshaugen.
Denne uken er det altså mulig å høre mer om BIs forskningsresultater fra E16 Bagn – Bjørgo, og hva aktørene selv sier om den vellykkede samhandlingen i prosjektet.