Ketil Solvik-Olsen og Ståle Rød ser frem til at prosjektet er i gang.

Solvik-Olsen om Skanska-seieren: - Alltid kjekt når Norge tar gull

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er glad for at det var en norsk entreprenør som torsdag vant Norges største veikontrakt. Han mener utenlandske konkurrenter skjerper kampen om de største kontraktene.

Fakta:

- Ny rv.3/rv.25 mellom Løten og Elverum omfatter 16 km 4-felts veg og 9 km 2-felst veg med midtrekkverk, oppgradering av gammel veg og bygging av ny kontrollstasjon.

- Prosjektet skal gjennomføres på om lag to og et halvt år. Det starter i juni og veien skal åpnes i november 2020.

- Dette er det første OPS-prosjektet i veibyggingen på over 10 år. Skanska står for bygging, finansering og drift/vedlikehold i 20 år.

Torsdag formiddag ble det klart at Statens vegvesen innstiller Skanska til det første OPS-prosjektet i Norge på mer enn ti år. Kostnaden for den nye riksveien mellom Løten og Elverum er samlet på 5,5 milliarder kroner, og er dermed den største veikontrakten som noen gang er inngått i Norge.

Les også: Vegvesenet innstiller Skanska til Norges største veikontrakt

Statsråd Ketil-Solvik Olsen sier til Byggeindustrien at han er fornøyd med at det var en norsk aktør som vant den prestisjetunge konkurransen.

- Jeg er alltid glad for at norske aktører vinner. Det bidrar til å utvikle norsk næringsliv, men samtidig skal vi sette pris på at utenlandske aktører er med i konkurransen. Det skjerper alle. Jeg tror jeg er en bedre statsråd fordi det er sju andre partier på Stortinget som vil overta rollen. Konkurranse er bra, men det er alltid kjekt når Norge tar gull, sier han.

- Sterkere tilhørighet

Konsernsjef Ståle Rød i Skanska sier seg enig med statsråden.

- Jeg er helt enig i at konkurranse skjerper oss. Det er viktig i et stabilt marked. Vi har vært i Norge lenge, og det er «mindsettet» vårt. Vi baserer bedriften vår på er at vi skal bygge, utvikle og eksponere vår egen kompetanse, sier han.

Solvik-Olsen sier det er flere fordeler med at norske entreprenører styrer anleggsprosjekter.

- Det er lettere når norske entreprenører vinner. Jeg tror de føler sterkere tilhørighet til arbeidsgiver og kollegaer, og i tillegg er det en fordel at man snakker samme språk. Samtidig ser vi det er det er en sterk forventning til sysselsetting i bransjen. Det er blitt påpekt at det er kompetanseknapphet i bransjen, og derfor er det av og til nødvendig at noen utenfra supplerer, sier han.

God kompetanse

Framover mener Solvik-Olsen det er viktig at Vegvesenet, Bane Nor, Kystverket, Avinor og Nye Veier jobber tett opp mot entreprenørmarkedet.

- På den måten får vi får solide aktører som bygger prosjektene våre. Det er selvfølgelig viktig med lave kostnader, men det er også viktig med lav risiko og høy kompetanse. I denne typen prosjekter er det ikke bare lav pris som gjelder, men at vi får gjort ting på en god måte, sier han og legger til:

- Erfaringen vår er at norske fagfolk er veldig dyktige. Selv om man kan få utenlandske aktører til å jobbe billigere betyr det ikke at det blir gjort like godt.

At Skanska og samarbeidspartnerne utkonkurrerte flere utenlandske aktører, mener vegdirektør Terje Moe Gustavsen er en bekreftelse på at norske entreprenører har svært solid kompentanse.

- I denne konkurransen var de best, men vi skal ikke reserve markedet for norske aktører, sier han.

95 prosent til norske aktører

Solvik-Olsen legger til at hvis vi spoler den politiske diskusjon to år tilbake, så ble det sagt at flere av de store kontraktene i anleggsmarkedet kun ville gå til utlendingene.

Under Byggedagene tidligere torsdag påpekte han imidlertid at 95 prosent av veikontraktene i 2017 gikk til norske selskaper.

Les også: - Viktig å bygge riktig standard på riktig sted

Det er han ikke overrasket over.

- Jeg er fra Jæren og har sett hva vi får til i Nordsjøen. Da blir du ikke forundret over at norske aktører også klarer å bygge gode ting på land. Likevel er det selvfølgelig ingen garantier for at norske entreprenører vinner i framtiden, sier han.

Les også: