Daglig leder i BetonmastHæhre Anlegg, Albert Kr. Hæhre (til venstre) og direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth.

Hæhre advarer Nye Veier mot å sette prisen for lavt

Daglig leder Albert Hæhre i BetonmastHæhre Anlegg tror Nye Veier taper på å sette pristaket i BVP-konkurransene for lavt.

Albert Hæhre og Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, holdt innlegg om konkurransemodellen Best Value Procurement (BVP) under Byggedagene. Nye Veier kjører som kjent BVP-metoden ved flere av sine konkurranser og metoden ble for første gang gjennomført ved prosjektet E18 Rugtvedt – Dørdal som BetonmastHæhre til slutt vant.

Setter pristak

Et av kjennetegnene ved BVP-metoden er tildelingskriteriene der prisen vektes med 25 prosent eller mindre. I to av BVP-konkurransen Nye Veier nå kjører teller pris kun 15 prosent. På den annen side setter Nye Veier et pristak som entreprenørene må forholde seg til i konkurransen.

Det er dette pristaket eller målprisen Albert Hæhre advarer mot å sette for lavt.

- Det vi diskuterer internt hos oss og det jeg vet også andre i bransjen diskuterer er målprisen som settes i BVP-prosjektene. Den skal man tenke godt gjennom slik at den ikke blir satt for lav. Entreprenørene gjør en makroøkonomisk vurdering av prosjektet før de går inn og legger ned relativt mye penger i tilbudsfasen. Hvis målprisen Nye Veier har satt virker for tøff, så tror jeg det vil begrense antallet konkurrenter i prosjektene. Jeg tror ikke prisen for prosjektet blir høyere om målprisen settes noe høyere. Har man fire-fem gode deltakere i konkurransen, tror jeg prisen blir riktig uansett, sa Hæhre under Byggedagene.

Utfordring for Nye Veier

Bjørn Børseth i Nye Veier innrømmer at det å sette et riktig pristak er en krevende oppgave i BVP-prosjektene.

- Vi tenker på målprisen hele tiden og vi synes den er vanskelig å sette, var Børseths kommentar til Hæhres utspill.

Positiv til BVP

Albert Hæhre er generelt positiv til Nye Veiers bruk av BVP-metoden.

- Det jeg føler er positivt med BVP-metoden er at begge parter jobber mer kreativt og man får utnyttet fagkunnskapen som ligger hos begge parter på en bedre måte til prosjektets beste. Jeg føler har funnet gode løsninger og vi har fått med oss reguleringsmyndighetene på endringer som har spart prosjektet for flere titalls millioner kroner. Kontraktsmodellen basert på den utvelgelsen man gjør nå, går i en veldig positiv retning. Så har vi sikkert veldig mye å lære av hverandre og det er mye å utvikle videre, sa Hæhre.

Et verktøy i tidlig fase

Han understrekte også at BVP-metoden er et verktøy Nye Veier har valgt å bruke i innkjøp- og konkretiseringsfasen, og at selve kontrakten de har skrevet med Nye Veier er en standard totalentreprisekontrakt.

- Når kontrakten er skrevet er det kun en forskjell fra en standard totalentreprise og det er risikorapporten som vi følger opp fra tilbudsfasen. Det vil si det vi i felleskap har identifisert som risikoene i prosjektet. Risikorapporten tror jeg har en ikke ubetydelig betydning fordi man analyserer hvilken risiko som ligger i prosjektet på ulike nivåer og man følger det opp ukentlig, noe som blant annet kan demme opp for potensielle konflikter, uttalte Hæhre.

Han får støtte av Bjørn Børseth.

- Jeg tror de ukentlige risikorapportene er viktige. Da ser man det som skal skje fremover, hvem som er ansvarlige for risikoene og hva som skjer hvis de oppstår, sa han.

Konfliktsenkende?

På direkte spørsmål om BVP-metoden kan senke konfliktnivået i bransjen, svarte Hæhre at konflikter handler mye om partene som jobber sammen

- Min erfaring er at en kontrakt aldri er bedre enn de to partene som sitter i rommet og håndterer sakene. Har man to profesjonelle parter som gjør en skikkelig jobb, så blir det ikke konflikt. I det øyeblikket en eller begge parter feiler så er man i en konflikt, sa Hæhre.

Flere BVP-prosjekter

Bjørn Børseth regner det som sikkert at Nye Veier vil fortsette å bruke BVP-metoden i sine konkurranser. Han fremhevet at veiutbyggingsselskapet vil ha funksjonskrav i kontraktene og de vil ha entreprenører som er flinke til å svare på de målene Nye Veier setter i prosjektene.

- Vi kjører prekvalifisering, vi reduserer antallet sider i tilbudet drastisk fra flere hundre til kun seks sider. Vi gjør intervju med nøkkelpersoner og vi har fokus på risiko i evalueringen og på måloppnåelse. I konkretiseringsfasen er det den beste som får lov til å si hvordan de vil gjøre dette, oppsummerte Børseth.