Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.Debattleder Christian Chramer (fra venstre), vegdirektør Terje Moe Gustavsen og RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen. Foto: Arve BrekkhusDebattleder Christian Chramer (fra venstre), vegdirektør Terje Moe Gustavsen, RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen, EBA-direktør Kari Sandberg, Arkitektbedriftene-styreleder Siri Bakken og Helge Orten (H) og Kirsti Leirtrø (Ap) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Foto: Arve BrekkhusDebattleder Christian Chramer (fra venstre), vegdirektør Terje Moe Gustavsen, RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen, EBA-direktør Kari Sandberg, Arkitektbedriftene-styreleder Siri Bakken og Helge Orten (H) og Kirsti Leirtrø (Ap) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Foto: Arve Brekkhus

Vegdirektøren: - Ikke til å komme fra at en del av de useriøse har utenlandsk merkelapp

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen rettet flere utfordringer til byggenæringen da han møtte til panelsamtale under Byggedagene. Seriøsitet og utvikling er to av de største utfordringene han ser.

─ Det som denne næringen er svak på, er forskning, utvikling og innovasjon, sa Gustavsen fra Byggedagene-scenen.

Her møtte han RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen, EBA-direktør Kari Sandberg, Arkitektbedriftene-styreleder Siri Bakken og Helge Orten (H) og Kirsti Leirtrø (Ap) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité til prat om hva byggenæringen egentlig kan levere på samferdsel.

Gustavsen mener bygg- og anleggsnæringen er altfor dårlig til innovasjon, og mener også at Statens vegvesen som en av landets største bestillere har en jobb å gjøre her.

─ Næringen må bruke mer ressurser på å bli mer konkurransekraftige. Vi ønsker mer kompetanse, og det vil påvirke vårt kostnadsbilde. Men bransjen må også se verdien av dette, og ta sin del av regningen, understreker han.

Gustavsen vedgår at det ikke blir lett å få plass til kompetanseutvikling og innovasjon i norske veikontrakter. Vegdirektøren kan ikke ennå svare på hvordan entreprenørene skal kunne konkurrere på dette punktet i Vegvesenets kontrakter.

─ Dette blir noe av det vanskeligste vi må finne ut av fremover, og vi har ikke noen umiddelbar oppskrift. Dette må vi diskutere sammen med bransjen, og da tror jeg vi skal få det til, sier han.

I innlegget sitt under Byggedagene-fagpraten trakk Gustavsen også frem innslaget av utenlandsk arbeidskraft i den norske byggenæringen og hvilke utfordringer dette kan ha for seriøsiteten i bransjen.

─ Jeg sier ikke at utenlandske aktører er useriøse, presiserte Gustavsen.

─ Bygg- og anleggsbransjen har flere forskjellige ting å jobbe med når det kommer til seriøsitet, og vi har noen verdier her som vi må ta vare på. Er må vi være kompromissløse, slo han fast.

Overfor Byggeindsutrien presiserer Vegdirektøren at seriøsitet er et felles ansvar hvor Vegvesenet må gjøre sitt.

─ Her må vi være beinharde. Ingen er vaksinerte mot useriøse aktører, og dette er helt uavhengig av nasjonalitet, men det vi har erfart er at det ikke er til å komme ifra at en del av de useriøse har utenlandsk merkelapp. Det betyr ikke at alle norske aktører er seriøse, understreker han.