Illustrasjonsfoto.

Solid vekst for byggevaremarkedet

Den totale sisteleddsomsetningen for aktørene i Virkes Markedsinformasjonsgruppe for byggevaremarkedet ble i 2017 på 34,3 milliarder kroner. Dette er en økning på 5,6 prosent sammenlignet med 2016.Totalt omsatte norsk byggevarehandel for 45,8 milliarder i 2017.

Det skriver Virke byggevarehandel i sin årsstatistikk for 2017. Virkes Markedsinformasjonsgruppe (MI-gruppen) består av ni av de største aktørene innenfor norsk byggevarehandel.

2017 var i likhet med 2016 et år preget av endringer i det norske byggevaremarkedet. Tradisjonelt har dette markedet fremstått som åpent, med stor konkurranse og mange tilbydere. Når handelen i større og større grad digitaliseres blir det enda viktigere å sikre seg gode innkjøpsbetingelser og sikre selskapenes bunnlinjer, står det i årsstatistikken.

Direktør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel.

– Konkurransen i markedet tilspisser seg. Vi ser at flere av aktørene tar større deler av verdikjeden, eller inngår strategiske samarbeid for å stå sterkere i prisforhandlinger, kommenterer direktør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel.

Prisbevisste kunder

Dette har, ifølge Koksvik, også sammenheng med at prisene blir mer tilgjengelige for kundene.

– Kunden kan i økende grad sjekke prisene hos konkurrerende virksomheter mens han besøker din butikk. Da blir man selvsagt litt mer opptatt av innkjøpsbetingelser og behovet for å prise seg riktig enn det man kanskje var tidligere, fortsetter hun.

Mer til proffene

Virke byggevarehandels årsstatistikk

- Statistikken er utarbeidet av Virke på vegne av aktørene som deltar i Virkes Markedsinformasjonsgruppe (MI-gruppen) for byggevarehandelen.

- Gruppen omfatter Optimera, Byggmakker Handel, Coop Norge Handel, Løvenskiold Handel, E.A Smith, Carlsen Fritzøe Handel, Neumann Bygg, Gausdal Landhandleri, Ski Bygg.

- Samtlige aktører omsetter varer til både proff- og privatkunder.

- Medlemmene kontrollerer 641 utsalgssteder fordelt over hele landet. - Den samlede omsetningen utgjør nærmere 75 prosent av det norske markedet for byggevarer.

Kilde: Virke byggevarehandel.

Virke byggevarehandels årsstatistikk for 2017 viser at en stadig større andel av omsetningen går til proffsegmentet.

– Da ligger det jo også i kortene at det er her de fleste av kjedene setter inn støtet. Å gjøre seg attraktiv for proff-kundene er nok del av strategien for de fleste, om ikke alle byggevarekjedene, sier Koksvik

Sterkere aktører

Eierskifter, nyetableringer og oppkjøp kombinert med god organisk vekst både i 2016 og 2017, har ifølge Virke byggevarehandel sørget for sterkere aktører med mer robuste posisjoner i markedet.

– Det er grunn til å tro at den konsolideringen og posisjoneringen vi nå ser i markedet vil prege konkurransesituasjonen også i 2018, fastslår Koksvik.

Noen nøkkeltall fra Virke byggevarehandels årsstatistikk for 2017:

– Omsetningen for byggevareaktørene hadde en økning på 5,6 prosent i 2017 fordelt på 4,4 prosent organisk vekst inklusive etablering av nye utsalg og 1,2 prosent gjennom oppkjøp, fusjoner og nye medlemmer

– Aktørenes totale omsetning vokste med 1,8 milliarder i 2017. Veksten fordeler seg på 1.4 milliarder i organisk vekst og 400 millioner som en følge av oppkjøp, fusjoner og nye kjedemedlemmer

– Det er proffmarkedet som driver veksten i Virkes MI-gruppe. Proffmarkedet sto for 61 prosent av omsetning, som er en økning på to prosent sammenlignet med 2016. Privatmarkedet hadde totalt sett en negativ utvikling i omsetningen fra 2016 til 2017.

– Optimera, som er den største aktøren i MI-gruppen, omsatte for 10,1 milliarder og hadde en vekst på 10,5 prosent.

– Carlsen Fritzøe handel hadde størst vekst i MI-gruppen i 2017 med 19 prosent (2,13 milliarder i omsetning)

– Byggmakker hadde et tøft 2017 med en negativ vekst på – 1,9 prosent og en omsetning på 5,99 milliarder kroner.

– Totalomsetningen for norske byggevareaktører hadde en økning på 4.4 prosent til 45,8 milliarder kroner i 2017.

– Optimera (10,01 milliarder), Mestergruppen (8,76 milliarder) og Byggmakker (5,99 milliarder) er de tre største byggevareaktørene