Illustrasjonsfoto: Trond Joelson

Bane NOR skal konkurranseutsette Condottes Follobane-kontrakter

Men hvordan formen blir, hvor store kontraktene blir og når de kommer ut i markedet, er foreløpig uavklart.

Etter at Bane NOR i januar valgte å terminere to kontrakter med italienske Condotte, har den statlige byggherren selv tatt hånd om kontraktene for få i gang igjen arbeidene raskest mulig.

Men det blir bare midlertidig, får Byggeindustrien bekreftet fra Follobane-prosjektet onsdag.

– Når det gjelder status for Follobanen, ønsker vi ikke å si noe om vi har landet en modell før vi er helt klare for å gå ut med det. Det er vi ikke per nå. Men jeg kan bekrefte at de utestående arbeidene, i forbindelse med Condottes to kontrakter, vil bli konkurranseutsatt, opplyser kommunikasjonsrådgiver Nina Aasmundsen ved Follobaneprosjektet til Byggeindustrien.

Intenst arbeid

Arbeid som er startet opp foreløpig, er de delene som påvirker sikkerhet og togframføring, opplyser Aasmundsen.

Follobaneprosjektet ønsker ikke å si noe per nå om når de kan kan gå ut med ytterligere informasjon om kontraktsutlysningen. 

– Hvorvidt konkurranseutsettingen gjelder kontraktene i sin helhet, eller ikke, kan jeg dessverre ikke kommentere. Men det pågår intens jobbing med akkurat disse spørsmålene nå, sier Aasmundsen til Byggeindustrien.

Byggeindustrien får også bekreftet fra Bane NOR at de ikke har mottatt noen signaler om at Condotte vil foreta seg rettslige skritt etter kontraktshevingene.

Dette gjensto i januar

Da Bane NOR valgte å si opp milliardkontraktene med Condotte i januar, var italienerne kommet halvveis på innføringen av Follobanen til Oslo S, mens mellom 25 og 30 prosent gjenstår av arbeidene på Drill & Blast-kontrakten til italienerne.

– På drill and blast er det stort sett utstøpningen og sluttarbeider som gjenstår, og på Oslo S-arbeidene er vi rundt halvveis, sa prosjektstyringsleder i Follobane-prosjektet Morten Kristoffersen til Byggeindustrien.

Follobaneprosjektet er delt inn i fem hovedentrepriser (EPC-kontrakter) til en samlet verdi på over 25 milliarder kroner. Av denne potten, har Condotte har hatt to kontrakter til en verdi på cirka 3,5 milliarder kroner.

Oslo S Civil

Oslo S Civil-kontrakten gjelder innføring av spor til Oslo S. Den omfatter bygging av Follobanen på strekningen fra Oslo S, under en del av kulturvernområdet Middelalderparken og frem til tunnelinnslaget i Ekebergåsen og ombygging av spor til Østfoldbanen fra Oslo S til Sjursøya.

Denne kontrakten har en verdi på rundt 2,1 milliarder kroner.

Drill and blast

Når det gjelder tunnlearbeidene under Ekbergåsen, den såkalte drill and blast-kontrakten, så omfatter arbeidene på denne delen av Follobaneprosjektet både konvensjonell sprengning og mekanisk bryting av fjell. Arbeidet strekker seg fra Mosseveien og 1200 meter inn i Ekebergåsen. Hovedarbeidene her skal være ferdig i løpet av 2018. Verdien på denne kontrakten er 1,35 milliarder kroner.