Eminem. Foto: Evan Agostini/Invision/AP,

Forbrukertilsynet ber OBOS endre Eminem-markedsføring

Forbrukertilsynet reagerer på markedsføringen OBOS benytter i forbindelse med en Eminem-konsert under festivalen Oslo Sommertid.

Boligbyggelaget reklamerer med at man kan få kjøpte billetter på forhånd med OBOS Kredittkort. Kortet gir rabatter på en rekke andre kulturarrangementer.

Tilsynet bemerker at dersom man venter i 45 dager med å betale tilbake, starter rentene å løpe. Dette er ikke noe kjøperen får vite i annonsen for konserten.

– Folk skal ikke stirre seg blinde på tilbudet om en billig konsertbillett. Når prisen kan bli høy på lengre sikt, må folk få vite det, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Matleveringstjenesten Kolonial.no får også refs. Den lover cash points til alle som brukar kredittkort fra Bank Norwegian til å handle hos dem. Det innebærer ifølge reklamen at kunden får poeng på 3 prosent av alle kjøp hos Kolonial.no.

Heller ikke her går det fram hva som kan skje om en venter lenge med å betale tilbake. Kunden må søke seg fram på nettet selv for å finne ut at det påløper renter på over 20 prosent etter 45 dager.

Haugseth gjør det klart at man skal få tydelig informasjon om hva kostnadene er når kredittkort blir brukt.

Tilsynet har bedt både OBOS og Kolonial.no om å endre marknadsføringen.