Illustrasjon: Space Group / ROM Eiendom

Bane NOR sier nei til busstasjon over Oslo S

I en høringsuttalelse sier Bane NOR nei til Ruters planforslag om ny bussterminal på lokk over Oslo S.

Bygging av den planlagte busstasjonen kan berøre opptil 400 togavganger daglig og skape problemer for 50.000 reisende i en periode på opptil seks år, skriver Bane NOR i en pressemelding på sine nettsider.

Les hele Bane NORs høringsuttalelse i saken her.

Varsler omfattende stans

– Bane NOR fremmer innsigelse til deler av Ruters planforslag fordi det vil føre til svært store ulemper for togpassasjerene i byggeperioden. Oslo S har over 1.000 togavganger på hverdager og er navet i persontrafikken for hele landet. Utbyggingen vil berøre anslagsvis 50.000 reisende på enkelte hverdager i en periode på mellom tre og seks år, sier konserndirektør Vibeke Aarnes i Infrastrukturdivisjonen i Bane NOR i pressemeldingen.

I tillegg vil det bli nødvendig med perioder hvor togtrafikken stanses helt, skriver Bane NOR. Utbyggingen av ny bussterminal over Oslo S krever omlegging av tusenvis av kabler knyttet til signalanlegget. En slik omlegging kan ikke gjøres uten perioder med omfattende stans i trafikken på Oslo S og i Oslotunnelen, skriver jernbaneutbyggeren i sin uttalelse til Ruters planforslag.

– Bane NOR er positiv til å fortsette samarbeidet med Oslo kommune om å utvikle Oslo S som kollektivknutepunkt. Vi mener at det videre arbeidet bør ta utgangspunkt i de omforente planene som ligger til grunn i konsekvensutredningen om Oslo-navet. Her legges det opp til å redusere busstrafikken inn og ut av sentrum. På bakgrunn av dette mener vi at det ikke er behov for å bygge ny bussterminal over Oslo S, sier Aarnes.

Kompliserer tunnelutbygging

Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo (KVU Oslo-navet), ble i 2016 politisk vedtatt av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Utredningen gir klare føringer om at antall regionbusser inn og ut av Oslo sentrum skal reduseres ved å satse på knutepunkter mellom buss og skinnegående transport på Lysaker/Skøyen og Helsfyr/Bryn. Dessuten skal flere busser betjene regionale knutepunkter som Ski, Asker, Sandvika og Lillestrøm.

– KVU Oslo-navet var et samarbeid mellom alle de sentrale samferdselsaktørene, inkludert Ruter, og vi mener utredningen legger til rette for et framtidsrettet og effektivt transportsystem i tråd med overordnede politiske mål. Samlet sett mener vi dette vil bli gi et bedre tilbud til de kollektivreisende, framholder Vibeke Aarnes i pressemeldingen.

Jernbaneutbyggeren uttaler også at bygging av busslokk vil medføre at mange søyler og vegger må bygges mellom sporene og plattformene på stasjonen og at det vil få negative konsekvenser for bygging av nytt dobbeltspor i tunnel under Oslo.