Det skriver Bane NOR i en pressemelding onsdag.
Prosjektsjef i Bane NOR Jarle Rasmussen. Foto: Bane NOR
Jernbaneutbyggeren skriver i meldingen at de nå inviterer til en konkurranse i to trinn med henholdsvis prekvalifisering og tilbudsfase.
Les hele konkurransegrunnlaget her.
Kontraktsignering er planlagt tidlig i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet. Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024, heter det i meldingen.
Dobbeltsporprosjektet er en del av InterCity-utbyggingen gjennom Østfold.
Kontrakten er for omtrent ti kilometer med underbygning, og inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 kilometer, to store løsmassekulverter og nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss.
– Prosjektet er i rute, og etter intensiv planlegging er vi selvsagt spente på responsen fra markedet. Dette er en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen.
- Nøkkelord
- Konkurranse
- Bane NOR
- Anlegg
- Jernbane