Her vil Bane NOR ha dobbeltsporet mellom Trondheim og Stjørdal

Bane NOR foreslår alternativ D1 mellom Trondheim og Stjørdal, med tunnel fra Ranheim papirfabrikk til Hommelvik.

Det skriver Adresseavisen i en artikkel på sine nettsider fredag.

Alternativet som jernbaneutbyggeren nå foreslår, ble i 2017 anslått å koste om lag én milliard kroner mer enn det andre tunnelforslaget, alternativ D2 ved Være. Etter nye grunnundersøkelser og kvikkleirefunn langs den andre traseen, har vurderingen endret seg.

Å bygge dobbeltspor mellom Trondheim sentralstasjon og Stjørdal stasjon med alternativ D1 vil, ifølge artikkelen på adressa.no, koste drøyt ti milliarder kroner, samt de kostnader en eventuell elektrifisering av strekningen vil medføre.

En konsekvensutredning for dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal, med tilhørende forslag til kommunedelplan, blir nå sendt fra Bane NOR til Trondheim og Malvik kommuner for behandling etter plan- og bygningsloven, skriver Adresseavisen.

– Vi har ennå ikke fått planen oversendt, men dersom den nå er ferdigstilt, er dette gledelige nyheter. Den mest miljøvennlige og effektive løsningen for passasjerer i Trøndelag er dobbeltspor i langtunnel, sier Malvik-ordfører Ingrid Aune til avisen. Hun mener Bane NOR har brukt vel lang tid på prosessen.

Alternativ D1 har vært det foretrukne alternativet for en stor gruppe beboere på Ranheim, med omtrent 1.000 innsamlede underskrifter overlevert Trondheim kommune, heter det i artikkelen