Svein Sulland (t.v.) og Carl Roberts

Artikkelserie fra Advokatfirmaet Selmer - Voldgift - prosjektintegrert megling - PRIME

Advokatfirmaet Selmer har i høst gitt ut løpende artikler innen entrepriserett, og vi vil fortsette utover vinteren med fokus på gjennomføringsfasen og de problemer som kan oppstå der.

Innlegg av: 

Advokat Svein Sulland
Advokat Carl Roberts
Advokatfirmaet Selmer DA

Det er sagt av flere at det er tre måter å forholde seg til tvister i prosjekter på. Enten kan de forebygges, løses eller ignoreres. Den siste varianten gir sjeldent et godt resultat. De to andre alternativene må stadig forbedres.

Alle de norske kontraktsstandardene har bestemmelser om tvisteløsning. De to hovedstandardene, NS 8405 og NS 8407 som kom med tre års mellomrom (2008 og 2011) er forskjellige på to vesentlige punkter når det gjelder beskrivelse av tvisteløsningsmekanismer. Dette gjelder bestemmelsene om voldgift og PRIME.

I NS 8405 er det angitt at større tvister med en tvistesum over 100 G (Grunnbeløpet i folketrygden) i utgangspunktet skal behandles ved voldgift. 100 G utgjør i dag ca kr 9 millioner. NS 8407, som den nyeste standarden, har ordinære domstoler som tvisteløsningsorgan uavhengig av hvor stor tvistesummen er.

Denne endringen bort fra bruk av voldgift for de større prosessene ble innført uten nærmere diskusjon i bransjen eller begrunnelse fra komiteen. Etter vårt syn kan det diskuteres hvor fornuftig endringen er, selv om mange, og særlig større offentlige byggherrer, ofte valgte ordinære domstoler i sine standardvilkår.

En ulempe med ordinære domstoler kan være tidsaspektet. Dette kommer særlig på spissen i disse dager, ved at Borgarting lagmannsrett har svært store restanser, og en berammingstid for ankesakene på opp mot to år. Dette innebærer at behandling i to instanser for entreprisesaker fort kan ta mellom tre og fire år fra stevning for tingretten blir tatt ut til det foreligger dom i lagmannsretten. En slik tidsbruk er kostbar for aktørene i byggebransjen. Gjennomføring av en voldgiftssak med tidshorisont på ca ett år fra prosessen innledes til det foreligger dom, vil da ofte være å foretrekke.

En annen mulighet for å unngå langvarige prosesser er den andre "nyheten" i NS 8407, såkalt PRIME.

NS 8407 punkt 50.2 har overskriften "Prosjektintegrert megling", som forkortes som PRIME. Begrepet og bestemmelsen har sitt opphav fra internasjonale kontrakter og fra petroleumskontraktene tidlig på 2000-tallet. Formålet bak PRIME er at ordningen både skal bidra til å forebygge og løse tvister. Reglene om PRIME har grovt sagt tre hovedelementer:

1. Det skal være én eller flere meglere.

2. Meglerne skal trekkes inn fra begynnelsen av prosjektet.

3. Det skal være en løpende kontakt mellom parter og meglere uavhengig om det foreligger en konflikt.

Det er sentralt for at PRIME skal være et positivt bidrag til gjennomføring av prosjekter, og ikke bare et fordyrende element som presser partene til uønskede avtaler, at det skapes tillit både mellom personene som deltar og til den saksbehandling som etableres.

Partene står relativt fritt til å velge hvem som oppnevnes og hvordan disse skal medvirke inn i prosjektet. Det normale har vært at det velges tre personer med noe variert kompetanse. Ofte vil det være både juridisk- og ingeniørfaglig kompetanse representert.

Selve arbeidsformen står partene også fritt til å organisere. Det kan her variere om partene ønsker seg et rent rådgivende organ eller et organ som også kan opptre som et tvisteråd som avsier bindende uttalelser.

Statens vegvesen lagde et slikt PRIME organ kalt Konfliktløsningsorgan (KLR) ved utbyggingen av veiforbindelsene i Bjørvika knyttet til den anvendte NS 3430. Her var det lagt opp til at KLR ved siden av å være et rådgivende organ også skulle kunne avgi bindende uttalelser hvis partene var enige om det. Alternativet var tvist for ordinære domstoler eller voldgift. Etter det vi kjenner til, kom aldri partene til det stadium at KLR avga en bindende uttalelse. Uenigheter ble løst gjennom samtaler før man kom så langt.

Statens vegvesen har også i andre større prosjekter benyttet seg av PRIME eller KLR ut fra de positive erfaringer som ble gjort i Bjørvika.

En betydelig fordel ved PRIME er at det er en smidig, hurtig og enkelt tilgjengelig ordning for å behandle potensielle og aktuelle tvister gjennom et helt prosjekt. Ettersom det vil være noe tidkrevende med jevnlige møter og det koster å engasjere høyt profesjonelle deltakere, vil nok PRIME i første rekke være egnet for de store prosjekter. Men når vi ser hva tvister i entreprisekontrakter koster, kan det nok likevel være fornuftig å legge opp til en forenklet variant av PRIME også i prosjekter der kontraktsummen ligger fra MNOK 100 og oppover. Både entreprenører og byggherrer oppfordres til å prøve seg fram.