Med Opel Grandland X har franske PSA, som nå eier og bygger bilen, truffet godt – både når det gjelder design, utstyr og funksjonalitet.

Opel Grandland X har det meste

Opel-samarbeidet med det franske PSA-konsernet har blant annet resultert i den nye kompakt-SUVen Grandland X. Det er grunn til å anta at den blir en suksess i Norge.

Opel Grandland X fås med både bensin og dieselmotorer. Dieselutgaven med 1.6 liters motor leverer, til tross for et beskjedent kubikkvolum, 120 hk ved 3500 omdreininger, og allerede ved 1750 omdreininger et moment på hele 300 Nm. Velger man 1.2-liters bensin-utgaven med 130 hk, er dreiemomentet vesentlig lavere; 230 Nm ved 5500 omdreininger. I løpet av våren lanseres også en toliters dieselutgave med 177 hk og rundt 400 Nm.

Tysker med fransk bror

Grandland X er bygget på samme plattform som Peugeot 3008, og motorene er de samme. Likevel kjenner man godt igjen Opel i bilen, og den utvendige designen på de to merkene er vidt forskjellig.

Også interiørmessig skiller Opel Grandland X seg fra Peugeot 3008. Både seter, ratt og instrumentering har en annen utforming enn det den franske broren har.

Som de andre nye Opel-modellene, har også Grandland X gode seter med elektrisk justerbar innstilling av førersetet med blant annet en god korsryggstøtte. Sitteputen foran kan forlenges, noe som er en klar fordel for sjåfører og passasjerer med litt lengde på bena. De ergonomiske AGR-setene har dessuten ventilert oppvarming.

Premium til gunstig pris

Opel har med de siste modellanseringene tatt et kjempeløft når det gjelder utstyrsnivået, og Grandland X er ingen unntak. Bilen leveres med to utstyrsnivåer som basismodeller, men ifølge Opel Norge velger de fleste å gå for nivået Premium for en relativt beskjeden sum ekstra. Da får man blant annet 18’’ lettmetallsfelger, adaptive LED-lykter både for fjern- og nærlys, oppvarmet frontrute, to toners klimaanlegg, parkeringsassisten, oppvarmede bakseter og ryggekamera. Navigasjon og en meget god radio med Bose-høyttalere er også standard i Premium-utgaven.

Godt lys

Noe av Opels modeller leveres med LED Matrix lys, men det har ikke Grandland X. Uansett har bilen fantastisk godt lys, med automatisk veksling mellom fjern- og nærlys.

Automatgirkassen oppfører seg eksemplarisk, og harmonerer godt med 1.6 liters dieselmotoren som Byggeindustrien testet. Under testkjøringen med varierende hastigheter med både by- og landeveiskjøring og i snøslaps, oppnådde vi et forbruk på 0,52 uten såkalt sparekjøring. På sommerføre ville forbruket ha vært enda lavere med samme kjøremønster.

Kommer med 4x4

Opel Norge opplyser at det senere også kommer en ladbar hybridutgave av Grandland X med firehjulstrekk. Trolig vil en slik modell treffe godt i det norske markedet.

Grandland X har en startpris på 329.000 kroner, og bensin- og dieselvariantene koster det samme. Premium-utgaven koster bare 26.000 kroner ekstra, men da får man også utstyr som tidligere var forbeholdt biler i en langt dyrere prisklasser. Opels nye kompakt-SUV har svært gode kjøreegenskaper, er lettkjørt, og har et lavt støynivå. Den har rikelig med plass til en familie på fire.