Gikk konkurs under Follobane-arbeid - Hadde ikke vært aktuelt å jobbe for Condotte igjen

Norske MITAS gikk konkurs sommeren 2017. Da ventet de fremdeles på 1,2 ubetalte millioner fra Condotte for Follobane-jobb.

Til sammen 2,3 millioner kroner i forsinkede utbetalinger fra Condotte på Follobanen var en viktig medvirkende for at den Kirkenes-baserte anleggsbedriften MITAS (Mining and Industrial Technology AS) valgte å begjære seg konkurs, skriver det danske fagtidsskriftet 3F i en artikkel på sine nettsider.

Tron Nytrøen i MITAS. Foto: MITAS

– Vi fikk ikke betalt ut lønn slik vi skulle. Forsinkede utbetalinger var ikke eneste årsak til at vi gikk konkurs, men den var medvirkende. I utgangspunktet hadde vi en veldig ubalansert avtale med Condotte på Follobanen som gjorde at vi tapte penger hver måned, sier Tron Nytrøen, daglig leder i konkursrammede MITAS, til Byggeindustrien.

Feil konktrakt

MITAS leide ut ti bergsprengere og to bergsprengningsledere til den italienske Follobane-entreprenøren. Da de to bedriftene ble gjort oppmerksomme på at bergsprengning i henhold til lovverket skulle ha vært utført som en underentreprise, og ikke løst gjennom innleie, skal Condotte, ifølge Nytrøen, ha trenert reforhandlingen av kontrakten.

– Hvis vi hadde fått på plass en ny og mer balansert kontrakt, kunne vi nok berget oss, sier han.

Nytrøen vedgår at det var en intern svikt hos MITAS som gjorde at de først havnet i et skjevt kontraktsforhold med Condotte, uten at han ønsker å gå nærmere inn på det. Han forteller at han opplevde Condottes ansatte i Norge som greie og hyggelige å forholde seg til, men at avgjørelsene virket å bli tatt i Roma.

– Fikk ikke garanti

I en epost til Byggeindustrien skriver Condottes direktør for foretningsutvikling i Nord-Europa, Alberto Odoardi, at han ikke kjenner seg igjen i MITAS’ beskrivelse av situasjonen.

«Da Condotte ble gjort oppmerksom på den økonomiske situasjonen som MITAS var i (som til slutt dessverre forrårsaket konkursen deres), ble forhandlinger startet for å hjelpe til med å unngå konkurs og fortsette drift. I dette øyemed aksepterte Condotte alle MITAS’ forespørsler for å bli enige om en ny kontrakt», skriver han.

Odoardi hevder at det var MITAS som ikke ville inngå en ny kontrakt, fordi Condotte skal ha krevet en bankgaranti av den norske bedriften.

«Som et resultat ble MITAS’ økonomiske situasjon forverret, og sammen med andre kontraktsbrudd, som krav om lønns- og arbeidsforhold (de klarte ikke å betale arbeiderne sine), samt krav om å fullføre jobben, ble kontrakten automatisk hevet», skriver Odoardi videre.

Gjenoppstått

Tron Nytrøen i den konkursrammede bedriften er ikke overrasket over at den italienske entreprenøren også ser ut til å være på konkursens rand.

– Nei, vi fikk jo også høre litt om hvordan det var internt hos Condotte. Så snart pengene kom inn fra Bane Nor, ble de overført til Italia, og prosjektorganisasjonen i Norge måtte kjempe for å få tilbake nok til å drifte prosjektet. Egenkapitalandelen i morselskapet virket også å være ekstremt lav, sier han.

Etter konkursen er MITAS gjenoppstått igjen i ny form med færre ansatte og med virksomhetsområdene skilt ut i egne selskaper. Nytrøen er daglig leder av MTP AS, som leverer utstyr og rådgivning til anlegg- og bergverksindustrien.

– Hadde det vært aktuelt å jobbe for Condotte igjen?

– Nei. Det hadde ikke vært aktuelt, avslutter Nytrøen kontant.