Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Vil forhandle om ny tunnel i Bergen

Statens vegvesen ønsker å starte forhandlinger med Bergen kommune om å forlenge Fløyfjellstunnelen.

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider onsdag.

Tirsdag kunne Byggeindustrien skrive om beboerne i Sandviken i Bergen, som ønsker Bybanen oppe i dagen og biltrafikken lagt inn i en forlengelse av Fløyfjellstunnelen. Byrådet mener løsningen er for dyr, men Vegvesenet mener Sandviken-naboenes ønskede løsning er den beste.

De kommende 20 årene skal det, ifølge artikkelen på bt.no, investeres for nærmere 30 milliarder kroner i samferdselsprosjekter i Bergen-området. Dette skal blant annet gi bybane til Fyllingsdalen og Åsane, bedre busstilbud, nye gang- og sykkelveier, samt oppussing og bygging av nye veier.

Finansieringen av prosjektene kommer fra statlige midler og bompenger. Den første avtalen, som ble signert av staten, fylket og kommunen i fjor, strekker seg fra 2017 til 2023.

I denne avtalen, som heter byvekstavtalen, er det ikke prioritert å bygge en forlenget versjon av Fløyfjellstunnelen. Vegvesenet ønsker dog å forlenge tunnelen.

Dette er noe både beboerne i området og flertallet av bystyrepolitikerne ønsker seg, men byrådet har valgt en annen vei- og Bybane-løsning i området, hovedsakelig på grunn av pris, skriver Bergens Tidende.

Regionveisjef i Statens vegvesen, Helge Eidsnes, påpeker at byvekstavtalen skal reforhandles allerede nå i 2018. Han kan ikke si noe om hvilke statlige midler som kan stilles til disposisjon for utbyggingen.

– En bør ha oppdaterte kostnadstall for å kunne vurdere og gjøre en beslutning på det. Men vi har en byvekstavtale hvor staten kan gå inn med penger, og denne vil bli reforhandlet, svarer Eidsnes.

Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) påpeker overfor Bergens Tidende at staten til nå har vært streng når det gjelder den økonomiske styringen av prosjekter som skal bygges gjennom byvekstavtalen. Å inkludere nye prosjekter i avtalen, mener hun vil avhenge av hvor mye mer penger som kommer fra staten.

– Skal noe inn, må kanskje noe annet ut. Det er uansett en grense for hvor mye vi kan ta inn av bompenger, sier hun til avisen.