Konsolideringen ikke over i byggevarehandelen

Den norske byggevarehandelen har vært gjennom relativt store endringer de senere årene, med nye eierkonstellasjoner, bytte av kjedetilknytninger og nye måter å jobbe på. Lite tyder på at konsolideringen er over - det vil fortsatt skje endringer innen denne delen av næringen.

Optimera har vært på offensiven de siste par årene – og har opplevd en betydelig omsetningsøkning. De har ikke lagt skjul på sine vekstambisjoner, og sånn sett burde det ikke slå ned som en bombe at de nå kjøper Per Strand AS – og med dette brått etablerer konsernet som en storaktør i Nord-Norge. Oppkjøpet av familiebedriften kom likevel overraskende på mange i bransjen da nyheten ble kjent tirsdag morgen. Det er kanskje mer timingen enn at det faktisk skjer som tok store deler av bransjen på senga. At landets største aktør i denne delen av næringen ikke hadde vært tungt til stede i nord, burde gi signaler om at ting kunne skje – men denne prosessen er det nok ikke mange som har kjent til – og partene har holdt kortene tett til brystet. Kjøpet skal gjennom en godkjenning hos Konkurransetilsynet, men det er i utgangspunktet lite trolig at de vil komme med sterke innvendinger. Konkurransen i markedet er fortsatt stor, og Optimera er ikke i særlig grad inne i denne delen av landet fra før. Det er likevel liten tvil om de nå i betydelig grad styrker sin posisjon i markedet - de har nå en sisteleddsomsetning på hele 11 milliarder kroner – og vekstambisjonene er fortsatt til stede. Med gigantiske Saint-Gobain i ryggen, har de også de nødvendige muskler som trengs for ytterligere å styrke posisjonen.

De norske byggevarekjedene har vært gjennom relativt store endringer på noen få år. Ferd har kommet inn som en betydelig aktør i markedet, ikke minst gjennom Mesterguppens kjøp av Nordek og Byggtorget. Carlsen Fritzøe Handel kjøpte i fjor kjøpte Herføll Gruppen, Onninen har kommet inn under Keskos (som eier Byggmakker) vinger, og Byggmakker har dermed også utvidet sitt nedslagsfelt. Det at Per Strand får ny eier og bytter profilering fra Byggmakker til Montér var nok ikke en førjulsmelding de så for seg på Byggmakkers hovedkontor, og de vil nok dermed også sette inn store ressurser i å opprettholde og videreutvikle posisjonen gjennom andre grep i markedet.

Det er fortsatt flere frittstående aktører i handelsleddet, samt både store og små konstellasjoner – og ulike former for innkjøpssamarbeid. At det vil skje endringer innen dette segmentet – og at ulike aktører vil bytte kjedetilknytning, er opplagt.

Hele byggevarehandelen er også inne i en kraftig omstruktureringsprosess med måten handelen gjennomføres, ikke minst gjennom en stadig sterkere satsing på et digitalt kjøpemønster samt en ytterligere rendyrking av virksomhetenes satsingsområder og måter man ønsker å fremstå overfor ulike deler av byggenæringen. En spissing av markedsføringen inn mot ulike grupper er noe vi i stadig økende grad vil se.

Hele handelsleddet er inne i en mildt sagt spennende fase. Konkurransen er knallhard, og de ulike konstellasjonene kjemper om viktige markedsandeler. Dermed vil enkelte også gripe de muligheter som byr seg – og vi ser frem til de neste store nyhetene innen handelsleddet – for de vil komme.