Kursdagene: Betongkurs med bærekrafthatt

– Dette er første gang hele begrepet «miljøprosjektering» er tema for et kurs.

«Suboptimalisering» er et ord Jan Eldegard Hjelle er opptatt av. Eller rettere sagt, han er opptatt av å fjerne det fra arbeidet med betongkonstruksjoner.

– Det råder en del «hellige sannheter» om hvilke materialer som er mest miljøvennlige, men til nå har vi tenkt de enkelte materialene hver for seg og ikke hvordan de brukes sammen, forklarer han.

Jan Eldegard Hjelle

Hjelle er daglig leder i Byggutengrenser. Bransjeorganet har som mål for 2017 å «fremme løsninger som viser hvordan mur og betong kan brukes for å oppnå god arkitektur med miljøvennlige, lønnsomme og robuste bygg og anlegg».

Kurset «Miljøvennlige betongkonstruksjoner» som avholdes i Trondheim 9.-10. januar under Kursdagene 2018, har det helhetlige miljøperspektivet på parolen.

I programkomiteen for kurset sitter mange representanter for betong- og byggenæringen, blant andre Jan Eldegard Hjelle.

– Dette er første gang et kursopplegg vil ta for seg det totale miljøavtrykket til et bygg – fra planlegging til prosjektering og inn i bygge- og driftsfasen, sier han.

Han peker på at frem til nå har det meste rundt bærekraft enten dreid seg om å få ned energiforbruket i byggene, redusere klimagassutslipp fra enkeltmaterialer, eller begrense andre typer utslipp.

– Det er slike ensidige og spissete parametere som fører til suboptimalisering. Oppmerksomheten må ikke bare være på hvordan lage de mest miljøvennlige materialene, men også hvordan godt design kan bruke minst mulig materialer. Vi må knytte sammen ingeniørene, de som driver miljøkartlegging, de som regner på økonomi og de som skal utføre selve arbeidet. Det har ikke bare skortet på kursing med et overordnet miljøfokus. Verktøy som muliggjør slik arbeid og tenkning har også vært mangelvare. En ny norsk standarduttalelse som nå er på høring vil definere hvordan man skal beregne klimagassutslipp for bygg i et helhetsperspektiv. Dette vil legge grunnlaget for utvikling av bedre beregnings-, analyse- og dimensjoneringsverktøy, sier Hjelle.

– Jeg sammenligner det litt med da dieselbilen kom for alvor og ble løftet frem for å redusere CO2-utslipp. Tanken var jo da at det var mer miljøvennlig, og det er først i ettertid vi har sett helheten og forstått problematikken med NOx-utslipp og svevestøv, sier Hjelle i Byggutengrenser, og fortsetter:

– Man har ikke nødvendigvis gjort noe feil når det gjelder prosjektering av nye bygg. Det handler imidlertid om å ta i bruk ny kunnskap og la det løfte oss fremover.

Han mener kurset er relevant for byggherrer, tiltakshavere, arkitekter, rådgivere, entreprenører og leverandører.

– Vi vil nok se helt nye muligheter når vi kobler sammen miljø, design og økonomi. Ikke bare kommer nye løsninger, men vi vil kanskje oppdage nye sannheter om hvordan vi bør jobbe, spår Hjelle.

Kurset avholdes 9.-10. januar på Clarion Hotel & Congress Trondheim i forbindelse med Kursdagene 2018.