Rekrutteringstiltak flere burde ta i bruk

En av byggenæringens aller viktigste oppgaver i årene fremover er å bidra til en økt søkning til bygg- og anleggsfagene. I Oslo har de nå stor suksess med sitt småhusprosjekt

Å sørge for en økt interesse rundt yrkesfagene, og da ikke minst til bygg- og anleggsfagene, er naturligvis ikke en oppgave næringens organisasjoner og virksomheter skal ta på seg alene. Det er et overordnet samfunnsansvar å sikre at vi har nok hoder og hender til faktisk å bygge dette landet – og ikke bare å utdanne mennesker som skal vedta hvordan det skal bygges.

Etter en lengre periode hvor de praktiske fagene har hatt dalende interesse og standing i samfunnet, begynner interessen for en slik utdanningsvei å øke både hos elevene og deres foreldre – og ikke minst har det skjedd et skifte i holdningen i samfunnet rundt oss. Det er nå både forståelse for at denne kompetansen trengs – og at det å satse på en yrkesfaglig utdanning også gir status. Et målrettet arbeid over tid har medført at stemningen ute i samfunnet har endret seg – noe som også er helt nødvendig om vi skal klare å få inn nok søkere til å kunne utføre oppgavene som står i kø for næringens aktører.

For at man skal klare å holde trykket opp i dette arbeidet er det også helt avgjørende at virksomhetene i næringen, som virkelige kjenner rekrutteringsbehovet på kroppen hver eneste dag, bruker tid og ressurser på dette arbeidet. Dette innebærer ikke minst at man tar vare på de som har søkt seg inn på en slik retning – og som skal ut som lærlinger i virksomhetene. Disse må få plass til å vise hva de duger til.

Dessuten er det også helt avgjørende at virksomhetene er med i det tidlige arbeidet i grunnskolen for å øke interessen rundt bygg og anlegg. Konkurransen om de mange flinke elevene er stor – og da må man vise frem hva bygg- og anleggsnæringen faktisk har å vise til – og det er ikke lite. Spennende oppgaver, gode utviklingsmuligheter og en bra lønn med det samme man kommer ut i arbeidslivet er alle gode rekrutteringsargumenter. En fremtid der det alltid vil være behov for denne typen kompetanse er selvsagt også noe som burde telle mye i et samfunn der utviklingen går stadig raskere og hele næringer endres på få år.

I Oslo har Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg, Oslo, Akershus og Østfold (EBAO) hatt stor suksess med sitt småhuskonsept. Dette er en videreutvikling av en del av BNLs «Bolig-ABC», som skal bringe bygg- og anleggsfagene inn i ungdomsskoletrinnet. Konseptet går ut på at entreprenørene selv stiller som instruktører i en type kurs som inneholder både teoretiske og praktiske elementer. Målet er rett og slett å øke kunnskapen rundt og interessen for yrkesfagene innen bygg og anlegg – ute på skolene.

Konseptet består av en teoridel som går på anvendt matematikk og tegningsforståelse og en praktisk del med tilpassing og sammenføyning av materialer som etter en tegning blir et lite hus i målestokk 1:10. Kurset går over to dager, der elvene bygger husene i en gruppe - trygt veiledet av representanter fra en rekke av regionens entreprenører. Dette er et glimrende eksempel på hvordan næringen selv tar tak i rekrutteringsutfordringene og i samarbeid med utdanningsetaten i Oslo har lagt opp til et opplegg som treffer bredt. Dette vil gi økt kunnskap rundt fagene og vil definitivt øke interessen for mange som vurderer en slik utdannelse etter endt grunnskole. Det har blitt gjennomført denne typen kurs både i Østfold, og som prøveprosjekt i Oslo våren 2017. Våren 2018 skal dette tilbys alle ungdomsskolene i Oslo – og 800 9. klassinger vil da få tilbud om å delta på kurset. Dette innebærer at det også må gjennomføres en stor innsats av virksomhetene selv, noe som i seg selv vil ha en stor effekt. Det gir en helt annen dynamikk til opplæringen når entreprenørene selv er tungt inne i gjennomføringen, og dette er med på å gi en utveksling av erfaringer begge veier. Her har både elevene og entreprenørene mye å hente.

Det finnes mange andre gode ordninger rundt om i landet, men forhåpentligvis er dette et konsept som også kan tas i bruk av flere. Det er viktig at man lærer av gode eksempler – og her synes det som at man har truffet med et opplegg som både engasjerer elevene, skolen og næringens aktører i stor grad.