Det handler om mennesker

Konfliktnivået innen anleggsbransjen beskrives som for høyt og at unødvendig store ressurser brukes på å håndtere uoverensstemmelser både under og i etterkant av både mindre og store utbyggingsprosjekter. Dette kan ha flere årsaker.

Ofte legges skylden bak konfliktene på et system og kontraktsformer som ikke er tilpasset dagens utbygginger og måte å jobbe på. Men man kommer uansett ikke unna at det er de involverte personene på begge sider av bordet som til slutt avgjør om et prosjekt går bra eller ikke.

Man kan forme de beste samspillskontraktene eller forutse alle mulige eventualiteter – men det er uansett hvilken kontraktsform man velger eller hvilken størrelse på et prosjekt man har, ledelsen blant entreprenørene og utbyggerne som skaper eller ødelegger et godt samarbeidsklima. Dette er et samarbeid som må gå begge veier – og dette gjelder selvsagt uavhengig om vi snakker om en totalentreprise eller enhetspriskontrakter.

Det kan selvsagt alltid oppstå utforutsette situasjoner i en større prosjektgjennomføring, som på mange måter kan legge helt nye premisser for en utbygging og en inngått kontrakt – men det er uansett mennesker som skal håndtere en slik utvikling og finne måter å løse en slik utfordring på.

Klarer man ikke å komme frem til gode samarbeidsformer underveis og på den måten løse utfordringer som alltid vil dukke opp – må man ta grep. Da bør også både entreprenør og byggherre være fornuftige nok til å se at bytte av mannskap kan være den beste løsningen. Flere entreprenører og byggherrer peker i en artikkel i siste utgave av Byggeindustrien og på bygg.no nettopp på denne problemstillingen. Blant annet dras det frem at det ikke nødvendigvis er for lav eller feil kompetanse som er problemet – men det kan rett og slett være dårlig personkjemi. Og uten en god nok personkjemi kan det definitivt oppstå gnisninger i en større utbygging med mange utfordringer og store summer inne i bildet.

Og går det skeis, kan konsekvensene bli enorme for begge parter. Krangler om mange hundre millioner kroner i sluttoppgjør hører ikke til sjeldenhetene – og rettsaker der man krangler om regningen er ressurskrevende og kostbart.

Det jobbes kontinuerlig med programmer og løsninger som skal bidra til å dempe konfliktnivået. Det finnes ingen enkle løsninger på dette. Nye og bedre tilpassede kontraktsformer kan være en del av løsningen – men også samhandlingen både før, under og etter en prosjektgjennomføring er i stor grad avhengig av premissene som er lagt og personene som er satt til å styre prosjektene. Dessuten må man ha klare planer for hva som skal skje og hvordan ting skal gjøres når problemene dukker opp – og problemer vil det nesten alltid være underveis i større utbygginger. Det er avgjørende om man skal få en god løsning at man tar tak i problemene før dette utvikler seg til en nær uløselig konflikt. Ofte kan problemer som dukker opp underveis løses over bordet om viljen til konstruktiv dialog er til stede.