Viktig med forutsigbarhet innen drift og vedlikehold

Det har vakt reaksjoner i bransjen at Statens vegvesen nylig gikk ut og varslet at de er nødt til å avlyse flere drifts- og vedlikeholdskonkurranser rundt om i landet. Dette skaper usikkerhet i bransjen - og ikke minst for de mange aktørene som har deltatt i konkurransene er dette uheldig.

Bakgrunnen for at Statens vegvesen nå har bestemt seg for å avlyse konkurransene skal ha bakgrunn i usikkerhet rundt den kommende regionreformen. Fra 1. januar 2020 skal ansvaret for drifts- og vedlikeholdsoppgavene av fylkesveiene etter planen overføres til de nye regionene - og Vegvesenet mener dette skaper en så stor usikkerhet at de valgte å avlyse en flere konkurranser som var ute i markedet - og som kunne bli påvirket av denne omleggingen.

Det er selvsagt fullt forståelig at man i så stor grad som mulig må ha på plass de avklaringer som trengs før en konkurranse går ut i markedet og skal signeres – ikke minst når man midt i kontraktsperioden kan havne i en situasjon der byggherreansvaret flyttes fra Statens vegvesen til en ny region. Problemet her er selvsagt at dette burde vært avklart på forhånd. Regionreformen som nå foreligger ble vedtatt allerede i sommer - slik at man har hatt flere måneder til å tilpasse og vurdere regelverket og konkurranseutlysningene - samt hvilke eventualiteter man må legge inn i kontraktsutformingen og kontraktsutlysningene. Om man så at man ikke kom i mål med disse avklaringene, burde man ventet med å lyse dem ut - og heller få på plass de nødvendige avklaringer innen markedet kastet seg over konkurransene.

Nå har allerede konkurransene vært ute i markedet og flere entreprenører har brukt tid og ressurser på konkurransene samt at de planlegger sin satsing ut fra de kommende jobbene. Dette er tid og ressurser begge sider av bordet kunne brukt andre steder, og vitner om en uryddig og ikke godt nok planlagt prosess. Det er dermed forståelig at bransjeorganisasjonene reagerer.

Drifts- og vedlikeholdsmarkedet har vokst seg stort i Norge. Frem til produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble skilt ut som et statlig aksjeselskap, Mesta, i 2003, ble dette arbeidet gjennomført av Statens vegvesens egne driftsressurser. Men ble i 2003 ble altså dette markedet konkurranseutsatt gjennom funksjonskontrakter. Det har tatt en del tid, og krevd mye arbeid fra både entreprenørene og byggherren for å få på plass et velfungerende og sunt marked innen drift og vedlikehold av veinettet– men dette er nå på plass – markedet hat satt seg.

For aktørene som opererer innen dette markedet er nøkkelen selvsagt forutsigbarhet - markedet trenger forutsigbare rammer og klare tidshorisonter. Forhåpentligvis blir konsekvensene av disse avlysningene bare av helt kortvarig karakter, slik at konkurransene kommer ute i markedet allerede tidlig på nyåret. Det er ikke bra for noen av partene om dette drar ut i tid.