Det startet med Moanetunnelen 18. september. Siden ble det lys i Svartåstunnelene 4. og 12. oktober før det nå har vært Kongsbergtunnelens tur i november og desember.
21. november ble det lys i østre løp, onsdag vel to uker senere ble det gjennomslag i vestre løp. Nå gjenstår bare Vollåstunnelen i Saggrenda, der drivingen nå har passert halvveis, melder vegvesen.no.
Trofast gjest ved dette femte gjennomslaget var igjen Kongsberg-ordfører Kari Anne Sand. Hun forsikret at det var like moro hver gang det smalt for gjennomslag på vegprosjektet i Kongsberg.
Anleggsarbeidet på E134 Damåsen-Saggrenda startet for snart to og et halvt år siden. Første spadestikk ble tatt på Damåsen 18. juni 2015. Første salve på Kongsbergtunnelen ble avfyrt snaue halvåret etter, nærmere bestemt 30. november 2015.
Dermed har det tatt nesten nøyaktig to år å sprenge de to løpene av Kongsbergtunnelen på til sammen litt over fire kilometer.
I den fjerde og siste E134-tunnelen, Vollåstunnelen, forventes det gjennomslag en gang i andre halvdel av januar 2018. Da er det sprengt ut i alt seks tunnelløp på fire tunneler med nær åtte kilometer veg.
Mens første gjennomslag i Kongsbergtunnelen ble markert moderat med kake og dobbelt ordførerbesøk, slår entreprenør Veidekke onsdag kveld på stortromma for sine ansatte.
Da dekkes det til festmiddag i byen for et stort knippe stolte veg- og tunnelarbeidere.