Cater Gjellebekk

Det nye sentrallageret til Cater Storkjøkken på Lierskogen er Drammen-entreprenøren Alentos største prosjekt noen sinne.

Fakta

Sted: Lierskogen

Prosjekttype: Sentrallager

Bruttoareal: 17.500 kvadratmeter

Byggherre: Borgard

Totalentreprenør: Alento

Kontraktssum ekskl. mva: Ca. 140 millioner kroner

Arkitekt: AD Arkitekter

LARK: Stener Sørensen

Rådgivere: RIB: Pentacon/Will Arentz l RIVA: EM Teknikk l RIBr: ÅF Engineering l RIG Multiconsult l Uavhengig kontroll: Takstforum

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeid: Martinsen & Duvholt, Dozerdrift l Rør: Mercur VVS l Ventilasjon: Bryn
Byggklima l Elektro: Five Elektro l Heis: Reber Schindler l Fasader og TRP: Borg Bygg l Gulvstøp Primekss Norge l Stå-
larbeid: AK Mek l Prefab betong: Loe Betongelementer l Porter: Hørmann Norge l Taktekking: ByggPartner l Kjøling: Cool Team l Gulvbelegg: Industribelegg l Tømrer: GST Byggmontering l Vinduer: TM Døren l Glass/alu: Alupoint Norge l Låser og
beslag: Certego l Trapper og rekkverk: Vika Montering l Solavskjerming: Celcius Prosjekt Fram Persienne l Systeminnredning: Moelven Modus l Gulvsliping: Norsk Epoxy l Maler: Malermester Buer Drammen l Brannsikring: Bygg og Brannsikring Buskerud l Murer: Stryken og Gulbrandsen l Sandwichelementer: Kingspan l Kopiering: Te-Ko Print

Leietaker husholdningsgrossisten Cater Storkjøkken skal samlokalisere sine tre avdelinger i Drammen, på Kongsvinger og i Mysen, og i løpet av andre kvartal neste år skal alle avdelingene være lokalisert på Lierskogen.

Omfattende sprengingsjobb

– På to fjelltomter planert ut på to forskjellige kotehøyder, er det sprengt ut cirka 200.000 kubikkmeter fast fjell for å oppnå massebalanse mellom tomtene. Det er fylt opp 13,5 meter på det meste fra opprinnelig fjell med faste steinmasser. Det måtte gjøres for å få massebalansen opp til det reguleringsnivået som kommunen krevde og for å utnytte tomten maksimalt, forteller anleggsleder Simen Herregården Thrygg i Alento.

Rundkjøring i egen entreprise

Ifølge Thrygg måtte en eksisterende rundkjøring flyttes og heves betraktelig for å tilpasses tomten. Veien ut mot E18 er fylt opp mye for å heve rundkjøringen som lå i skrått plan og var mindre. Den er nå blitt vesentlig større og ble bygget med full trafikk i Gamle Drammensvei i hele byggeperioden, noe som har vært litt av en utfordring.

Samtidig med arbeidene med rundkjøringen, var det nøye planlegging av inn- og uttransport til byggetomten.

– Et så stort bygg krever mye volum med inntransport av materialer og varer. Selv om vi disponerte en stor tomt, var det en krevende logistikkoppgave. Vi har også flyttet en gang- og sykkelvei. Det har det ikke vært mer plass enn nødvendig med tanke på at store maskiner fylte på med masser for å flytte gang- og sykkelveien to meter inn på tomten, påpeker han.

Tårnkran på skinner

En stor parkeringskjeller på 3.500 kvadratmeter, 80 meter lang og 44 meter bred, ligger under en av lagerhallene med tilhørende lagerlaster.

– Hele dekket over parkeringsarealet er plasstøpt. Det har vært en stor jobb å ta lastene fra det overliggende hentelageret som er 30 kg newton/kvadratmeter. En skinnegående tårnkran i bunn av byggegropa ble brukt til betong-
arbeidene. Den var mulig å kjøre frem og tilbake, og vi «støpte etter krana» noe som fungerte veldig bra. Alternativet hadde vært mobilkran. Til montasjen av DT-elementene i plan 2, der spennvidden er opptil 22,5 meter, ble det brukt store mobilkraner, forteller han.

Fryselageret

Det 2.200 kvadratmeter store fryselageret representerte den største enkeltutfordringen i sentrallageret med en gjennomsnittstemperatur på 22 minusgrader. For å unngå permafrost i bakken/fjellet er det lagt et varmesjikt under, hvor nullpunktet skal stå i gulvet, så ikke kulden slår i gjennom og ned til fjell. Gulvet er bygget opp med betong, isolasjon og plast for å unngå luftlekkasjer. Under er det støpt varmerør med vannbåren varme.

– Gulvet er egentlig støpt to ganger som en slags sandwich for å unngå kuldelekkasjer. Folien på taket over fryselageret fungerer som en dampsperre utvendig og er spesialdesignet for fryselageret. Fryselageret er bygget for seg selv som et rom i rommet for å unngå kuldesmitte til andre konstruksjoner, forklarer Thrygg og legger til at det har vært mye oppfølging med tetthetsmålinger og kvalitetssikring av tettheten.

Krevende tekniske føringer

Han hevder at det er ikke de bygningsmessige, men de tekniske fagene, som er krevende. De mange tekniske installasjonene på bygget, samt mange og store kjøleaggregater i store haller, skal både kjøles og fryses. Kjøle/fryseanlegget er levert av Cool Team.

– For å oppnå den beste løsningen valgte vi leverandør sammen med byggherren. Cool Team hadde også montasjen i egen underentreprise. Utførelsen av alle de tekniske fagene har gått forholdsvis smertefritt med de forutsetningene som har vært lagt til grunn, med blant annet lange føringsveier. Det er god høyde over tak. Det er mer utfordrende i plan en hvor alle føringsveier må legges så tett opp under himlingen som overhodet mulig, på grunn av transporten under med truck-
er, lagring og så videre, påpeker han og legger til at det totalt er fire lagerhaller som har sine egne funksjonskrav å ivareta; fryselager, kjølelager, tørrvarelager og hentelager.

Stort bygg – kort byggetid

Thrygg trekker frem byggetiden som en utfordring på et så stort bygg.

– Vi startet i november i fjor og hadde en kontraktsfestet byggetid på 12 måneder. Fryselageret ble overlevert i august måned. Sett under ett har vi overlevert logistikkdelen to måneder før kontraktsfestet byggetid og kontordelen en måned før, sier han fornøyd, og peker på at de hadde værgudene på sin side.

– Bortsett fra et uanmeldt snøfall i november, var vinteren mild og fin, og vi fikk opprettholdt den planlagte fremdriften, sier Thrygg fornøyd.

Tidlig planlegging

Det aller viktigste har vært å komme tidlig inn i prosessen og planlegge de forskjellige fagene.

– De fleste fagene har kommet inn såpass tidlig at vi har hatt god kontroll på starten til gitte datoer. Så har vi jo vært vanvittig heldige med lite snø, oppsummerer anleggsleder Simen Herregården Thrygg i Alento.

Samlokalisering

– Cater Gjellebekk blir samlokaliseringslager for våre tre avdelinger i Drammen, på Kongsvinger og i Mysen. Andre kvartal neste år skal alle tre avdelingene være samlokalisert på Lierskogen. Alle tre enhetene hadde behov for utvidelse, så vi bygger nå på ett sted og får et effektivt lager her. Vi har full kontroll på logistikkstrukturen selv fra A til Å med kun egne sjåfører, påpeker Bjørnulf Borge i Cater Storkjøkken.

Han er fornøyd med sentrallagerets plassering i terrenget og byggets utforming og fargesammensetning.

– Byggets funksjonalitet er egentlig et resultat av at vi har reist rundt i både Norge og Danmark og sett på lagerbygg. Blant annet tre lagerbygg i Danmark, som vi har tatt det beste fra og tilpasset våre behov, sier han.


Flere prosjekter