En milepæl innen norsk infrastruktur

1. desember blir en viktig dag i norsk samferdselshistorie - da signeres nemlig den første kontrakten for det som skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel - Rogfastprosjektet.

E39 Rogfast består av en kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med en undersjøisk tunnel. Rekordprosjektet er spesielt på flere måter. Tunnelen er hele 26,7 kilometer lang, består av to løp og fire felt - og går på det dypeste 392 meter under havet. Verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen, er til sammenligning 24,5 kilometer lang. Det er dermed liten tvil om at det er en spesiell utbygging som nå skal starte – en utbygging som har en kostnadsramme på nær 17 milliarder kroner.

Det er NCC som har vunnet den første tunnelkontrakten på Rogfast, og som skal gjennomføre signering fredag. NCC vant kontrakten i skarp konkurranse med fem andre tilbydere, og kontrakten har en verdi på cirka 183 millioner kroner. Arbeidet med tunnelen vil starte opp på nyåret, og det er en to kilometer lang tverrslagstunnel som nå skal bygges. Den skal brukes til transport av masser mellom hovedløpene i Rogfast og Arsvågen – og vil etter åpningen av prosjektet benyttes som ventilasjonssjakt.

Det er en kompleks utbygging som nå starter med den første Rogfastkontrakten. Flere anbudskonkurranser kommer på løpende bånd fremover og det er liten tvil om at omfanget på flere av disse vil bli store – og de vil kreve solid kompetanse. Om det er noen nasjoner som har god kompetanse på å bygge undersjøiske tunneler, så er det nettopp tunnellandet Norge. Det er opp gjennom årene bygget en rekke undersjøiske tunneler rundt om i landet, og mange av disse har vært krevende å bygge, og har gitt mange nyttige erfaringer. I Rogfast gir selve størrelsen i prosjektet definitivt sine tekniske utfordringer, og det er blant annet hentet kompetanse fra gruveindustrien når man har planlagt ventilasjonsløsningene rundt utbyggingen.

Rogfast er et prosjekt hvor byggherrene, rådgiverne og entreprenørene må utnytte all kunnskap de har bygget seg opp gjennom flere tiår med komplekse fjellprosjekter for å løse. Men utbyggingen må også benyttes til å tilegne seg ny og nyttig kompetanse som også kan brukes utenfor landets grenser. Det burde være flere tilsvarende infrastrukturprosjekter som kan benytte seg av lignende løsninger.

Rogfast skal etter planen stå ferdig i 2025/2026.