Tiltaket ville betydd en avgiftslettelse for bilistene på over 200 millioner kroner hvis det ble en realitet i 2018.
Senterpartiet legger fram sitt alternative budsjett for neste år senere torsdag.
– I inneværende budsjett valgte Høyre og Frp å øke bilavgiftene så mye at det nå rammer vanlige folk uten alternativ til bilen. Derfor kan vi ikke akseptere en økning i bensin- og dieselavgiftene i år, selv ikke en prisjustering, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til NTB.
Nei til symbolpolitikk
Samtidig legger Sp i sitt budsjett inn betydelig med nye midler til blant annet et CO2-fond, CO2-fangst og etablering av et grønt investeringsselskap.
– Vi velger i stedet å legge inn mye friske midler i større miljøtiltak som gir effekt, i stedet for å øke avgifter som ikke gir klimaeffekt og rammer folk i distriktene, sier Vedum.
– For Senterpartiet er det viktigere med miljøpolitikk som virker, enn symbolpolitikk som straffer vanlige folk uten alternativ til bilen, understreker partilederen.
CO2-fond
Dette er noen av de viktigste miljøsatsingene i Sps budsjett:
* Etablere et CO2-fond for næringslivets transport – 1 milliard kroner i årlig bevilgning/avgiftsreduksjon.
* Finansiere fullskala CO2-håndtering – 340 millioner kroner.
* Etablere et grønt investeringsselskap for grønt karbon – 10 milliarder kroner.
De fire partiene på borgerlig side, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF, la onsdag kveld fram en budsjettavtale for 2018. I motsetning til i fjorårets forhandlinger var ikke bilavgiftene noe stort tema i årets prosess.