Tar digitaliseringsgrep

Samfunnet har vært gjennom en omfattende digitaliseringsprosess de siste tiårene - men ifølge ekspertene har vi bare sett starten på en større digitaliseringsrevolusjon. Dette vil i høy grad også påvirke byggenæringen på ulike måter - og flere aktører tar nå aktive grep for å møte den nye hverdagen.

Digitaliseringsbegrepet er virkelig blitt moteordet de siste årene, men viktigheten av hva det bringer med seg blir ikke mindre av den grunn. Vi har allerede sett flere små, men viktige, drypp rundt hva en digital fremtid vil medføre av endringer og muligheter også for byggenæringen. Bruk av BIM og andre digitale hjelpemidler er i ferd med å endre måten vi gjennomfører prosjektene på – men det kommer mye mer. Dette gjelder både innen planleggingen og i selve utførelsesfasen. Enkelte automatiserte løsninger med bruk av roboter har allerede begynt å vise seg frem, men vi vet ennå ikke hvilke muligheter og endringer som ligger noe frem i tid.

I en næring som byggenæringen vil det i all overskuelig fremtid være behov for en viss mengde manuelt arbeid. Alt kan ikke automatiseres. Det er likevel mye som vil skje, både gjennom bruk av ulike tekniske hjelpemidler, automatisering, bruk elementer og moduler samt 3D-printing. I fremtiden vil det i stadig større grad bli slik at byggeplassene blir en montasjeplass – med andre kompetansekrav enn hva vi som regel ser i dag.

Det er utvilsomt et komplekst og foreløpig uoversiktlig bilde som tegnes når vi skal beskrive hvordan digitaliseringen vil påvirke oss. Det er ingen som med sikkerhet og en viss tyngde kan si akkurat hvordan det blir. Det er det som kan være så fantastisk, men også så skremmende, med den teknologiske utviklingen; hva ligger rundt neste sving? Om 30 år har vi kanskje utviklet menneskelignende roboter som utfører mye av dagens jobber – men er det mulig eller ønskelig? Å styre utviklingen i en bestemt retning vi ønsker er ikke lett – og det gjelder derfor å utnytte mulighetene.

Vi ser nå at en rekke av næringens aktører virkelig har begynt å tilpasse seg fremtidens byggenæring. For eksempel har Veidekke Eiendom nylig ansatt en egen digitaliseringsdirektør, eller CDO som det kalles. Den nye direktøren skal styrke selskapets kompetanse innen digitalisering, ny teknologi og prosessforbedring. Vi har også sett flere andre selskaper knytte til seg lignende kunnskap og kompetanse – med samme formål – å bedre virksomhetenes muligheter til å dra nytte av den digitale fremtiden.

Uansett om vi vil eller ikke kommer det til å bli endringer – og de virksomhetene som ikke forbereder seg på dette på en eller annen måte løper utvilsomt en risiko. Nå er det ikke slik at alt vil endre seg over natten – men dette noe som gradvis skjer raskere og med mer momentum.