Beitstadsundbrua. Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet snart klare med klagesvar til Skanska og PNC Norge

Statens vegvesen regnet med å være med klagebehandlingen på Beitstadsundbrua onsdag, men har nå varslet at svaret vil komme torsdag.

Beitstadsundbrua

Beitstadsundbru-prosjektet er en del av det omfattende prosjektet Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm.

Veiutbyggingen i Trøndelag er delt inn i fem entrepriser, der byggingen av Beitstadsundbrua er den ene.

Skanska Norge AS lå høyest i anbudskonkurransen med et tilbud på 338.638.086 kroner, mens Sichuan Road & Bridge var lavest med 276.840.901,58 kroner.

PNC Norge AS sitt tilbud var på 317.860.384,62 kroner.

Artikkelen er oppdatert.

- Vi jobber med saken og regner med at vi har vårt svar klart i løpet av onsdagen, opplyste prosjektleder Jo Bernt Brønstad i Statens vegvesen til Byggeindustrien tirsdag morgen.

Senere samme dag kom en ny beskjed fra Vegvesenet og Brønstad.

- Til orientering vil vårt svar foreligge torsdag 23. november.

Han bekrefter at begge klagesakene vil være ferdigbehandlet samtidig.

Kontrakttildelingen på Beitstandsundbrua i Nord-Trøndelag har blitt årets mest omtalte og omstridte brukontrakt.

Kinesiske Sichuan Road & Bridge Group var laveste tilbyder i konkurransen der Skanska og PNC Norge også deltok. Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ville først utestenge kineserne fra konkurransen, men etter mye diskusjon snudde fylket og kineserne ble likevel tildelt kontrakten i Trøndelag.

Både PNC Norge AS og Skanska Norge AS har klaget på tildelingen, fordi de mener den kinesiske entrepreneøren ikke oppfyller konkurransekravene til Statens vegevesen, noe som er blitt avvist av SRBG.