Kirsti Leirtrø spurte tirsdag næringsminister Monica Mæland om hun er villig til å endre på konkurranseloven. Foto: Stortinget

Endring av konkurranseloven diskutert på Stortinget: – Jeg er bekymret for kinesiske entreprenører

Arbeiderpartiet frykter at gigantiske anbud er en trussel for norske arbeidsplasser. – Jeg er bekymret for at kinesiske entreprenører nå kommer inn norsk veiutbygging. Vi må ha et bevisst forhold til hva som skjer med vårt næringsliv og kompetanse, sier stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (AP).

I tirsdagens spørretime tok Leirtrø opp utfordringen med at små entreprenører ikke kan samarbeide om åpne anbud med næringsminister Monica Mæland (H). Hennes spørsmål var om næringsministeren vil foreta seg noe for å endre konkurranselovens paragraf 10.

Blant annet mener administrerende direktør Julie Bordtkorb i Maskinentreprenørens forbund at Nye Veier-konkurransen på fire milliarder kroner i Trøndelag utelukker de fleste norske selskap som hovedentreprenør. MEF frykter at norske entreprenører kan ende opp som husmenn.

Mæland svarer fra Stortinget talestol at hun ikke ønsker å endre konkurranseloven.

– Prosjektsamarbeid er ulovlig hvis bedriftene kan levere egne konkurrerende tilbud. Utgangspunktet er et bedriftene selv skal vurdere om samarbeid er lovlig eller ikke. I enkelte tilfeller er dette en vanskelig vurdering som avhenger av bedriftenes kapasitet og hvordan det konkrete tilbudet er utformet, sier Mæland.

Mener veiledning er nøkkelen

Statsråden mener det er viktig at både konkurransemyndigheter og næringsorganisasjoner veiler og informerer bedriftene om hvilket samarbeid som er lovlig og hvilket som er ulovlig.

Næringsminister Monica Mæland (H). Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Jeg er opptatt av å sikre at bedriftene får så god veiledning som mulig. Derfor er vi i løpende dialog med Konkurransetilsynet, Difi og næringslivet, uttaler hun.

Mæland tror en endring av konkurranseloven for lettere å samarbeide, kan øke risikoen for konkurranseskadelig samarbeid i større grad enn hva som er situasjonen i dag.

– Jeg er ikke tilhenger av å gjøre det lettere for bedrifter å begrense konkurransen. Det vi gi dyrere varer og tjenester for andre bedrifter, for det offentlige og forbrukerne, fastslår hun.

Bør vurdere å dele opp anbudene

Statsråden er likevel tydelig på offentlige oppdragsgivere alltid bør vurdere å dele opp anbudene i flere delkontrakter der det er hensiktsmessig.

– Dette har jeg sendt brev til alle offentlige oppdragsgivere om. Jeg mener ikke at større kontrakter er bedre. Jeg har en løpende dialog med Konkurransetilsynet hvor vi vurderer utviklingen, sier hun.

Hun går heller ikke god for at Konkurransetilsynet har senket terskelen på dette området.

– Vi kan bidra med veiledning. Jeg mener det er veien å gå, ikke endring av reglene. Vi ønsker at de som er for små til å levere et tilbud, skal kunne samarbeide. Den terskelen endrer man ikke ved å endre loven, men den kan endres gjennom nær kontakt med næringen, mener hun.

Er bekymret for kineserne - ønsker forskrift

Leirtrø, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, er ikke fornøyd med at næringsministeren ikke vil se på konkurranseloven.

– Den er fra 2004, og mye har skjedd siden den gang. Det bekymrer meg at anbudene og prosjektene blir stadig større og at kineserne er på vei inn i prosjektene for fullt. Jeg synes regjeringen tar for lett på norske arbeidsplasser og bekymringene maskinentreprenørene nå tilkjennegir. Det er nå viktig at vi lytter til næringen, sier hun.

Leirtrø sier at Arbeiderpartiet nå vil sette inn støtet for en forskrift i konkurranseloven som tar høyde for utfordringen.

– Er det sannsynlig at det er et flertall på Stortinget for en endring av loven?

– Det kan det være. Arbeiderpartiet vil følge opp dette spesielt innen veibygging og hva som skjer med kinesiske entreprenører, sier hun.