Skoda Octavia har fått ny og lekker design – og en svært gunstig pris til tross for mye krefter, firehjulstrekk og en svært innholdsrik utstyrsliste.

Lekker tsjekker

Med den nye faceliften til Skoda Octavia, har Norges mest solgte familiebil blitt lekrere enn noen gang. Og for en bil man får til under 380.000 kroner med to liters dieselmotor, firehjulstrekk og DSG.

Byggeindustrien har testet stasjonsvognutgaven av Skoda Octavia 2,0 TDI 150 hk 4x4 med syvtrinns DSG-girkasse Laurin & Klement, som er den beste utstyrsversjonen.

Her er det aller meste på plass, for eksempel adaptive LED-kjørelys, adaptiv cruisekontroll, stor infotainmentskjerm som er svært enkel å betjene, ryggekamera, fullelektrisk justerbart førersete og mye mer.

Den har stor plass både foran og bak i kupeen, i tillegg til et bagasjerom på hele 610 liter. Dersom bakseteryggen legges ned, har man så mye som 1740 liters bagasjerom til disposisjon.

God kjørekomfort

Når man ønsker en bil med mye plass til både sjåfør, passasjerer og bagasje, samtidig som man krever gode kjøreegenskaper, komfort, firehjulstrekk, automatgir og mye kraft – til en gunstig pris, er det få om noen konkurrenter som kan matche Skoda Octavia 2,0 TDI 4X4 med 150 hk. Bilen oppleves som veldig god å kjøre, med et lavt støynivå i kupeen.

Designet på nye Octavia er blitt mer strømlinjeformet etter faceliften, og bilen har blant annet fått delte frontlykter og en mer markant frontgrill.

Enkelt infotainmentsystem

Det nye infotainmentsystemet har en touchskjerm i glassdesign, og systemet er svært enkelt å betjene. Mobile internettjenester gis gjennom Skoda Connect – et system som inneholder blant annet trafikkinformasjon, tilgang til bilens funksjoner med smarttelefon og automatisk ulykkesvarsling.

Assistansesystemene, som blant annet Front-Assist, er videreutviklet. Systemene har for eksempel fotgjengerbeskyttelse og et optimalisert parkeringsassistent med ryggekamera som sender bilder til den store infotainmentskjermen.

Godt motorutvalg

Nye Skoda Octavia leveres med fire bensinmotoralternativer, og man kan også velge mellom fire dieselmotorer. Sylindervolumet på motorene varierer fra 1,0 til 2,0 liter med en effekt på mellom 115 hk og 184 hk. I tillegg leveres toppmodellen Skoda Octavia RS både med diesel og bensinmotor (184-245 hk), men dessverre ikke med kombinasjonen 4X4 og DSG på bensinmotormodellene. Firehjulstrekk tilbys i kombinasjon med motorene 1,8 TSI (bensin) og 2,0 TDI (diesel).