Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, mener det er åpning for samarbeid når kontraktene passerer fire milliarder.

Nye Veier mener entreprenørene må få samarbeide om gigantkontrakter

Nye Veier håper Konkurransetilsynet ser positivt på norske entreprenørsamarbeid, og mener regelverket gir rom for arbeidsfellesskap mellom de store når kontraktene bikker fire milliarder.

Det statlige veiselskapet Nye Veier tror norske entreprenører er avhengige av å få samarbeide om de skal kjempe om veikontrakter på over fire milliarder kroner.

– Kontrakter på tre milliarder kroner vil alle de store norske klare å ta alene sammen med en rådgiver og noen underleverandører. Men når vi beveger oss opp mot fire milliarder kroner, blir det så stort at de nesten er nødt til å samarbeide for å få det til. Det håper jeg også Konkurransetilsynet ser positivt på, sier direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth til Byggeindustrien.

Les også: Entreprenører ønsker forhåndsvurdering av arbeidsfellesskap - avvises av konkurransedirektøren

Kontraktsstørrelsene i norsk anleggssektor svulmer, og for en uke siden startet Nye Veier 4-millliarderskonkurransen for utbygging av ny firefelts E6 fra Ranheim til Værnes.

Den er en av flere gigantkontrakter som er på vei ut i markedet.

Rom for samarbeid mener Nye Veier

Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) har ikke lagt skjul på at Nye Veier-kontrakten i Trøndelag beveger seg mot yttergrensen for hva norske entreprenører kan ta på seg alene, og mener det haster med å få klarhet i hva entreprenører kan gjøre for å samarbeide om kontraktene uten å bryte loven.

Børseth i Nye Veier mener det er rom for samarbeid innenfor dagens regelverk.

– Jeg synes dagens regelverk er godt. Leser man unntaksbestemmelsene som går på det å være innovativ og utvikle prosjekter, så finnes det muligheter i eksisterende regelverk. Jeg mener for mange er opptatt av å se begrensningene, sier Børseth og forklarer mulighetene slik:

– Vi skal jo utvikle dette sammen, og ved at entreprenørene går sammen vil det gi større verdi for oss som byggherre enn hva vi vil få dersom de jobber hver for seg.

Vanskelig terreng

Børseth skjønner likevel at det er et vanskelig terreng å bevege seg i for entreprenenørene - spesielt når straffen kan ende opp med å bli bøter i milliardklassen.

– Men på de store kontraktene som er ute nå, så er jeg i tvil om hvordan de store norske entreprenørene er i stand til å ta kontrakten alene utfra den risikoen de pådrar seg, sier han.

Nye Veier-direktøren oppfordrer også norske entreprenører – både små og store – om å gå sammen med utenlandske krefter i kampen om de store kontraktene for å hente ut det beste fra to verdener.

– Selv om de utenlandske er store nok til å ta disse oppdragene selv, så vil de ikke kunne alle regler eller kjenne det norske miljøet godt nok. De norske sitter på viktig spisskompetanse for utlendingene. Hvis de store norske entreprenørene er redd for å inngå utenlandsk samarbeid, så burde i alle fall MEF-medlemmene se den muligheten i det markedet, mener Børseth og oppfordrer MEF-medlemmene til å samarbeide med hverandre.

– Vi tror store kontrakter løfter bransjen. Det er helt åpenbart at mange av MEF-bedriftene kunne gått inn i et samarbeid for å delta i disse konkurransene.

Smertegrense

Til det sier MEF-toppen Trond Johannessen følgende:

– Det er alt mye samarbeid innenfor anleggsbransjen, og mange av våre medlemmer samarbeider allerede i dag. Men det er jo en del av de kontraktene som kommer som begynner å bli så store at selv ikke mellomstore bedrifter med samarbeid kan klare å ta dem. Det er jo en smertegrense der, sier Johannessen til Byggeindustrien.

– Så hvis MEF-medlemmer vil gå sammen og konkurrere på en 4-milliarderskontrakt, som Nye Veier har lyst ut nå, så ville det krevd veldig mange aktører på kontrakten?

– Ja, og det er utrolig krevende å håndtere. Og så har jo medlemsbedriftene andre typer oppdrag gående parallelt. Den type kontrakter som er lyst ut i Trøndelag, er det få av våre medlemmer som overhode kan være med å konkurrere om – selv i et arbeidsfellesskap, sier Johannessen.